Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Opgaven bliver at sikre flest afgange fra Ry

Artiklens øverste billede
Claus Leick er medlem af Skanderborg Byråd for SF. Pressefoto

Det er dejligt for borgerne i den nordlige del af Skanderborg Kommune, at Folketinget har afsat penge til en et-sporet jernbane mellem Silkeborg og Aarhus.

Men det kommer for alvor til at udfordre den nuværende halvtimes drift mellem Silkeborg-Ry-Alken-Skanderborg-Aarhus.

Sandsynligvis bliver konsekvensen, at borgere i Ry og Alken må nøjes med tog een gang i timen, når den nye bane er færdig om syv, otte år.

Det skal vi selvfølgelig gøre alt for at undgå.

Borgere, erhvervsliv og byråd må gå sammen og gøre, hvad vi kan for at påvirke Christiansborg til at give os garantier om at bevare halvtimes driften

Claus Leick, byrådspolitiker (SF)

Byrådet får som en hovedopgave i de kommende år, at arbejde for den nuværende halvtimesdrift. Det giver god mening, da den nuværende linjeføring Silkeborg-Ry-Alken-Skanderborg-Stilling-Hørning-Aarhus i dag er Skanderborg Kommunes hovedfærdselsåre, når det gælder kollektiv trafik.

Rigtig mange borgere og virksomheder langs ruten har hver dag stor glæde af halvtimes drift på ruten. Og mange har bosat sig i byernes langs ruten. Ikke kun i Ry, men også i Skanderborg, Stilling, Hørning og Alken.

Derfor må borgere, erhvervsliv og byråd gå sammen og gøre, hvad vi kan for at påvirke Christiansborg til at give os garantier om at bevare halvtimes driften, som den er i dag.

Men det er ikke nok med politisk pres og benarbejde. Et helt afgørende argument bliver, at der fortsat er mange passagerer, der benytter ruten. Og gerne endnu flere end i dag, så vi kan dokumentere, at der også er behov for halvtimes drift, når den nye jernbane mellem Silkeborg og Aarhus åbner.

Så lad os hjælpe hinanden med at lægge pres på Christiansborg og fylde togene mellem Ry og Aarhus. Klimamæssigt er det den eneste rigtige løsning - på kort og på lang sigt.


Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.