Opgaven bliver at sikre flest afgange fra Ry

Det er dejligt for borgerne i den nordlige del af Skanderborg Kommune, at Folketinget har afsat penge til en et-sporet jernbane mellem Silkeborg og Aarhus.
Men det kommer for alvor til at udfordre den nuværende halvtimes drift mellem Silkeborg-Ry-Alken-Skanderborg-Aarhus.
Sandsynligvis bliver konsekvensen, at borgere i Ry og Alken må nøjes med tog een gang i timen, når den nye bane er færdig om syv, otte år.
Det skal vi selvfølgelig gøre alt for at undgå.
Borgere, erhvervsliv og byråd må gå sammen og gøre, hvad vi kan for at påvirke Christiansborg til at give os garantier om at bevare halvtimes driften
Byrådet får som en hovedopgave i de kommende år, at arbejde for den nuværende halvtimesdrift. Det giver god mening, da den nuværende linjeføring Silkeborg-Ry-Alken-Skanderborg-Stilling-Hørning-Aarhus i dag er Skanderborg Kommunes hovedfærdselsåre, når det gælder kollektiv trafik.
Rigtig mange borgere og virksomheder langs ruten har hver dag stor glæde af halvtimes drift på ruten. Og mange har bosat sig i byernes langs ruten. Ikke kun i Ry, men også i Skanderborg, Stilling, Hørning og Alken.
Derfor må borgere, erhvervsliv og byråd gå sammen og gøre, hvad vi kan for at påvirke Christiansborg til at give os garantier om at bevare halvtimes driften, som den er i dag.
Men det er ikke nok med politisk pres og benarbejde. Et helt afgørende argument bliver, at der fortsat er mange passagerer, der benytter ruten. Og gerne endnu flere end i dag, så vi kan dokumentere, at der også er behov for halvtimes drift, når den nye jernbane mellem Silkeborg og Aarhus åbner.
Så lad os hjælpe hinanden med at lægge pres på Christiansborg og fylde togene mellem Ry og Aarhus. Klimamæssigt er det den eneste rigtige løsning - på kort og på lang sigt.