Rønde bypark- et dejligt sted for alle- også for naboerne

Til Erling Mikkelsen og Carsten Skivild.
Jeg hilser skam en renovering af Byparken velkommen.
I den nordøstlige ende er planlagt legeplads, multibane og et ’madpakkehus’ på 175 kvm. samme størrelse som et større parcelhus.
Legeplads og multibane er en fin idé. Det bliver skønt med liv og aktiviteter i Byparken.
Min bekymring går på det kæmpe store ’madpakkehus’. Det vil uden tvivl også blive brugt af de unge mennesker, der holder fest i parken, så snart der er optræk til dårligt vejr.
Min tro på at det kommer til at ske, bunder såmænd i snart 18 års erfaring som nabo til parken. Det nytter jo ikke at protestere, når først ’madpakkehuset’ er bygget, og det viser sig, at jeg har ret. Så er løbet jo kørt.
Der festes livligt ved Amfiscenen i sommer månederne, så sent som her i weekenden. Nu bliver der mulighed for at flytte festen under tag i alt slags vejr.
Der festes livligt ved Amfiscenen i sommer månederne, så sent som her i weekenden. Nu bliver der mulighed for at flytte festen under tag i alt slags vejr. I forvejen bruges i perioder Børnehuset Vigens legeplads som festplads til druk og stoffer udenfor åbningstiden. Vi naboer har tit haft rollen som selvbestaltede parkbetjente uden autorisation på hverdage og i weekender. Det er på ingen måde en rolle, vi nyder.
I nævner, at cyklende fra Aarhus kan nyde vores park ved ’madpakkehuset’. Det kan de vel også, hvis der placeres 3-4 små huse rundt omkring i området. Jeg tror nu, at hvis man cykler fra Aarhus, så har man mest brug for et toilet.
Min anden bekymring er faktisk også toiletforhold. I dag bruges den lille skov overfor Amfiscenen til toilet, når der festes. Jeg frygter, at vores baghave vil blive brugt som toilet, hvis et 175 kvm stort overdækket ’madpakkehus’ etableres.
Hvis man insisterer på så stort et hus, så bør man tage hensyn til naboerne og placere det umiddelbart inden skoven. Det er vel også mest hensigtsmæssigt, hvis det bl.a. skal bruges til undervisning i flora/ fauna af skoleklasser eller af dagplejere, der sikkert foretrækker et mere sikkert sted end to meter fra en sø.
Det er helt korrekt, at der landet over etableres madpakkehuse, de fleste af naturstyrelsen. De er dog placeret umiddelbart inden en skov eller i naturområder, langt fra naboer, hvor der opfordres til, at man graver sit toilette ned i skoven. Det er vel ikke den løsning, I forestiller jer.