Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Har landsbybørn ikke også ret til skolegang?

Artiklens øverste billede

Skanderborg Kommune har i går aflyst flere af skolebusserne mellem Hylke, Virring og Skanderborg (rute 410 og 411) gældende fra i dag og indtil videre resten af ugen, og forældrene opfordres af kommunen til selv at sørge for, at børnene kan komme i skole og passe deres skolegang.

Folkeskoleloven § 26 foreskriver ellers, at kommunalbestyrelsen skal sørge for befordring mellem skolen og hjemmet eller hjemmets nærhed. Men gælder folkeskoleloven og retten til at kunne komme i skole ikke for landsbybørnene?

Jeg undrer mig sammen med alle børnefamilierne: Hvordan skal vores børn komme i skole? Hvordan kommer de sikkert hjem? Og hvad siger chefen til, at jeg skal agere flex-taxi for Skanderborg Kommune?

Det er fair nok, at et busselskab kan være sygdomsramt, men landsbyerne kan jo ikke bære ansvaret for, at kommunen ikke har sikret tilstrækkelig kapacitet til at imødese sygdom.

Jeg har i dag været i kontakt med et busselskab, der oplyste, at de sagtens kan dække ind, så børnene kan passe deres skolegang (prisen var 7.875 kr. inkl.. moms pr. dag) Så det undrer mig, at kommunen ikke løser deres opgave i henhold til folkeskoleloven, og at kommunen i stedet for blot læner sig tilbage og vælter sine forpligtelser over på forældrene.

Og tilmed negligere problemet ved at skrive, at det blot gælder 10-15 elever. Måske kommunen skulle tage med bussen en morgen og opleve de overfyldte busser, så de ved selvsyn kan se, hvor mange børn det drejer sig om.

Hvis kommunen passer sit arbejde, så kan vi andre passe vores.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.