Giv Statsborgerskab i 18-års fødselsdagsgave
Giv statsborgerskab i 18 års fødselsdagsgave til mine danske kammerater uden dansk pas. Det giver ingen mening, at udlændinge, der er født i Danmark, ikke har begået kriminalitet og har bestået folkeskolens afgangsprøve, ikke har dansk pas.
Jeg har en god ven på 16, som skal op til indfødsretsprøven om 2 år. Farven på hans pas er vist ikke helt rødt, men ud over det er vi lige danske.
Her forleden prøvede jeg og et par andre sammen med ham at tage indfødsretsprøven. Næsten ingen af os bestod, så han vil altså kunne miste chancen for statsborgerskab på en prøve, hans danske venner ikke engang selv består.
Din danskhed skal ikke afhænge af, at du ved hvornår Lillebæltsbroen er blevet bygget, hvilket var et af spørgsmålene i testen. For det gør jeg heller ikke selv.
Det er hul i hovedet og til grin. For i min verden er han lige så dansk som mig. Din danskhed skal ikke afhænge af, at du ved hvornår Lillebæltsbroen er blevet bygget, hvilket var et af spørgsmålene i testen. For det gør jeg heller ikke selv.
Det her betyder ikke, vi skal lukke millioner af udlændinge ind i vores land. Dem, jeg snakker om, bor her nemlig allerede.
Det er mine kammerater, der er født på samme hospital, har gået i samme børnehave, samme skole, haft de samme skænderier med deres forældre og som jeg skal feste med sidste skoledag, fordi vi bliver færdige med folkeskolen.
De skal ikke vide, hvornår den første Olsen-bande film blev lavet for at være danske. Selv hvis de skulle lave kriminalitet eller på anden vis komme ud på et sidespor, så er det et sidespor, som er vores ansvar. Hvorfor skal Tyrkiet tage ansvar for en tyrker, der begår kriminalitet i Danmark, og er født og opvokset her?
Når jeg bliver 18, så ønsker jeg mig et fedt ungdomsliv, en lejlighed og et dansk pas til mine kammerater.