Fokuserer vi på det positive frem for det negative, Thomas Cordtz?

Erhvervspolitik:
Thomas Cordtz fremhæver med stort, at Skanderborg Kommune skal være nr. 1. i DI’s analyse på erhvervsvenlighed og kritiserer flere kollegaer i byrådet for ikke at ville lytte til erhvervslivet. Det er nok, Thomas Cordtz, fordi vi ikke gider at høre på det, for det er ikke korrekt, at Skanderborg har en mangelfuld arbejdsmarkedspolitik. Hvis vi kikker på DI’s analyse, er Skanderborg en af de bedste kommuner på arbejdsmarkedspolitikken og på at få ledige i beskæftigelse.
Jeg har taget følgende ud fra DI analysen:
Arbejdskraft:
Beskriver virksomhedernes tilfredshed med jobcenterets indsats på at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Her er Skanderborg 3. bedst og viser, at arbejdsmarkedspolitikken i Skanderborg Kommune lever op til landets absolut bedste.
Uddannelse:
Beskriver kommunens placering i forhold til skolernes samarbejde med virksomhederne om at give fremtidens arbejdsstyrke en god uddannelsesmæssig ballast. Her ligger Skanderborg nr. 10.
Brug af private leverandører:
Indikerer i hvor høj grad kommunen konkurrence-udsætter eller sender kommunale opgaver i udbud. Her ligger Skanderborg kommune nr. 78. Det kan jeg leve med ud fra følgende betragtninger: Erfaringer viser, at besparelser ved udlicitering af offentlige opgaver ofte er urealistiske, og tværtimod hensigten giver øgede udgifter. Der eksisterer adskillige eksempler på, at udliciteringen er slået fejl, som bl.a. følge af konkurser i de virksomheder, opgaverne er udliciteret til. Hertil kommer kommunernes økonomiske udgifter i forbindelse med udarbejdelse af udbudsmateriale, kontraktindgåelse, opfølgning og kvalitetskontrol samt forsyningssikkerhed. Kommunerne har herudover det økonomiske ansvar, selvom en opgave udliciteres. Jeg tillader mig derfor at stille stærkt spørgsmålstegn ved, hvorvidt udliciteringen er den mirakelkur i henhold til besparelser, man håber på.
Jeg tillader mig derfor at stille stærkt spørgsmålstegn ved, hvorvidt udliciteringen er den mirakelkur i henhold til besparelser, man håber på.
En anden vidtrækkende konsekvens af udliciteringen sker på bekostning af medarbejderne, som oplever et væsentligt forringet arbejdsmiljø. Det er særligt her, alarmklokkerne ringer, og jeg bliver bekymret. Undersøgelser har vist, at bl.a. stigende sygefravær samt usikkerhed i ansættelsen kan være konsekvenser af netop udlicitering.
Så Thomas Cordtz, jeg ønsker også Skanderborg Kommune skal være nr. 1 på DI`s analyse, men det skal ikke være på bekostning af arbejdsmiljøet for kommunens ansatte.