Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger om dit lokalsamfund, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne. Du kan sende os din mening her.

Debat: Reel oplysning om IFM Fritids- og Kulturcenter efterlyses

Artiklens øverste billede
Michael Mikkelsen har bedt om at få fremlagt en redegørelse for IF Midtdjurs Fritids- og Kulturcenter på næste PUK-udvalgsmøde i august. Foto: Syddjurs Kommune

Her i den forgangne uge har vi erfaret, at Menighedsrådet har trukket sig fra det samarbejde,der var lagt op til i forbindelse med etableringen af et samlet fritids og kulturcenter ved Midtdjurshallen i Ryomgård.

Marie Magdalene-Koed Menighedsråd skulle efter planen have bidraget med ca. 5 mio. kroner, IF Midtdjurs med ca. 6 mio. kr. til det samlede projekt.

Syddjurs Kommune skulle have bidraget med ca. 1,5 mio. kroner og Sparekassefonden med ca. 1,4 mio. kr.

IF Midtdjurs ville så stå med et lånebehov på godt 3,6 mio. samtidig med, at IF Midtdjurs stadig har et banklån i Multihallen på cirka 2 mio. kr., der skal afdrages og betales renter af.

Altså en ganske betragtelig lånoptagelse, der naturligvis skal afdrages på. Derfor skal gerne genereres nogle indtægter i form af indtjening via salg af arrangementer for at komme i mål de kommende mange år.

Sandheden er at det vil blive en stor udfordring at skaffe et så stort overskud på driften via salg af mad og drikke, udlejning og arrangementer, til brugerne af det kommende center, et så stort overskud at IF Midtdjurs ville være i stand til at kunne betale de afdrag man skal, for at centret kan løbe rundt.

Politisk set er der ønsker fra PUK udvalget i Syddjurs Kommune om, at man gerne ser Distriktsrådet spille en fremtidig rolle i det nye center. Der drives i dag aktiviteter på det gamle posthus som der er et stort ønske om, at disse aktiviteter følger med i det nye center.

Det drejer sig om dagplejeaktiviteter, bogcafé og foredrags- og mødeaktiviteter. Hvordan de skal følge med over, er endnu helt uafklaret.

Derfor er der behov for at få belyst i detaljer, hvor vi står lige nu efter, at Menighedsrådet har trukket sig og få byen Ryomgård til at snakke sammen på et oplyst grundlag.

Michael Mikkelsen, Syddjurs Byråd

Der har de sidste dage på en Facebook tråd i den lokale 8550 gruppe verseret forskellige meninger om projektet, hvilket naturligvis er helt legitimt. Det havde bare været mere konstruktivt at have oplyst om projektet og ledt efter løsninger frem for at komme med trusler mod Menighedsrådet om, at de nok skal komme til at betale.

Som jeg har forstået Menighedsrådets ageren i sagen, er det et ønske om at få et nyt sognehus realiseret i nærheden af kirken, der nu har 1. prioritet for Menighedsrådet. Den sag kan naturligvis ses fra flere sider men der er nu truffet en beslutning af Menighedsrådet der vel ikke er til at ændre? Som jeg har læst mig frem til, havde Menighedsrådet givet IF Midtdjurs en deadline for, hvornår byggeriet skulle starte, og den er ikke blevet overholdt. Endvidere skulle Menighedsrådet præsenteres for et samlet anlægsbudget og et driftsbudget til godkendelse.

Jeg har på baggrund af udviklingen bedt Syddjurs Kommunes kulturforvaltning om en redegørelse, der skal fremlægges og behandles på det næste udvalgsmøde i PUK udvalget (august 2021, red.).

Min holdning er ret klar, jeg ønsker, at der skal komme et nyt IFM Fritids- og Kulturcenter i Ryomgård, og jeg vil ikke skjule, at jeg er villig til at bruge yderligere skattekroner en realisering af projektet.

Derfor er der behov for at få belyst i detaljer, hvor vi står lige nu efter, at Menighedsrådet har trukket sig og få byen Ryomgård til at snakke sammen på et oplyst grundlag. Det har vi manglet hidtil, at det er en samlet by og dets foreninger, skoler mv., der vil et nyt IFM Fritids- og Kulturcenter.

Forventningerne er efter min opfattelse ret klare hos borgerne nemlig, at det er på tide, der skal ske noget i Ryomgård.

Der skal findes gode og hurtige løsninger og gode fra IF Midtdjurs og Syddjurs Kommunes side ellers er det desværre godnat med et nyt IFM Fritids- og Kulturcenter, frygter jeg.«

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.