Ny aftale sikrer gymnasier i landdistrikterne
Vores to gymnasier er super vigtige for Djursland. De giver vores unge mennesker mulighed for at tage en ungdomsuddannelse tæt på, hvor de bor. Ligesom et gymnasium er en vigtig arbejdsplads for mange mennesker i lokalområdet.
Jeg er glad for, at vi kan tilbyde vores unge mennesker både Rønde Gymnasium og Grenaa Gymnasium her på Djursland. Det skal vi også kunne i fremtiden. Men med faldende ungdomsårgange og unge, der søger mod storbyen, er elevgrundlaget udfordret. Færre elever betyder dårligere økonomi for det enkelte gymnasium. Og for få elever kan desværre betyde, at et gymnasium må lukke.
En fremskrivning fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at Grenaa Gymnasium vil have mistet 15 procent af deres taxametertilskud i 2030 sammenlignet med 2018, mens Rønde Gymnasium have mistet 13 procent på samme tidspunkt. Det kan vi ikke sidde overhørig.
Derfor er jeg glad for, at børne- og undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil, har præsenteret en politisk aftale, som sikrer, at vores lokale gymnasier også i årene frem har elever nok.
Jeg er glad for, at vi kan tilbyde vores unge mennesker både Rønde Gymnasium og Grenaa Gymnasium her på Djursland. Det skal vi også kunne i fremtiden
Aftalen indebærer blandt andet, at der bliver indført en minimumskapacitet på gymnasierne i tyndtbefolkede områder. Det betyder, at vores lokale gymnasier er sikret et elevgrundlag, der er stort nok til, at vi fortsat kan have et bæredygtigt undervisningsmiljø. Samtidig bliver der indført et kapacitetsloft på de største gymnasier.
Det er et vigtigt skridt for at sikre, at vi også i fremtiden har gymnasier i de mindre byer. Det er vigtigt for de unge, der vokser op her, og for hele vores lokalsamfund, som oplever en stor værdi i, at der er uddannelse i området. Derfor er jeg glad for den aftale, som netop er indgået.