Endnu én på Qashqai-jagt
Japanske Mitsubishi melder sig med en helt nykonstrueret bil i jagten på den mest populære SUV, Nissan Qashqai. Lidt større og lidt mere moderne design – men rækker det? Testen skal finde svaret
BILTEST Den nyeste SUV på markedet, Mitsubishi Eclipse Cross, følger den gængse opskrift på en bil af den type på de fleste måder. Først og fremmest er bilen høj – men det er jo et must for en SUV. Men læg så mærke til karrosseriet, ikke nær så firkantet og boxagtigt som de fleste andre. De japanske designere har skævet mere til en kommende trend blandt SUV’er, nemlig at de skal have en taglinje, der kan minde om en coupé.
SUV’en fra Mitsu er en helt ny bil. Det ses i teknikken. Under frontklappen ligger en 4-cyl. turbomotor på 1,5-liter. Her er mange ingeniørtricks især i indsprøjtningen. Japanerne lover høj effekt og god respons. Præcis som vi oplever på asfalten.
Og mellem motor og hjul: Gearkassen af CVT-typen har indbygget et såkaldt 8-trins Sport Mode med ”Step-up” skiftesystem, der skal give oplevelsen af et traditionelt automatgear som skifter trin for trin. Det lykkes kun delvist.
Sprød motor
Hvis en mulig køber har et bankende Mitsubishi-hjerte – en gang var mærket jo kongen af VM i rally - er han eller hun tæt på et køb. For Eclipse Cross har en sprød motor; der er da en snært af sport over det.
Eclipse Cross er i en klasse for sig. Den er noget større end en Qashqai, men omvendt ikke så rummelig som en RAV4 fra Toyota, der kun koster en anelse mere i versionen med hybrid. Men det gælder altså den version, vi kører i denne artikel.
Derfor er et bedre Eclipse-valg for mange seriens indstigningsmode, 1,5T Inform som den hedder. Den koster under 285.000 kr. og er derfor ikke så meget dyrere end en Qashqai – og overfor Qashqai har Eclipse en afgørende egenskab; nemlig den større plads.
’Dynamisk’ er et buzz-word for mange bilfabrikker; Mitsubishi siger da også selv, at Eclipse Cross kører ’dynamisk’, hvilket er en sandhed med modifikationer, idet styreegenskaberne er klart mere komfortable end sporty.