Populær elbil i det store skrud

Volkswagen viser de første billeder af den nye ID. 5, der er en sporty udgave af den kendte ID. 4.

Artiklens øverste billede
Den nye VW ID. 5 deler teknik og store dele af sit design med ID. 4, men har et mere sportsligt snit. Foto: VW

Hos Volkswagen-gruppen vælder det frem med nye elbiler som radiser efter dansk sommerregn. Nyeste model kommer fra VW selv, når der er verdenspremiere på den nye ID. 5 GTX.

Det kommer til at ske på biludstillingen i München, men tyskerne kan ikke vente med at præsentere bilen.

Derfor har man vist en formummet model, ligesom det var tilfældet med ID. 3 og ID. 4, og den nyeste er da også baseret på teknikken fra disse, men meget nært beslægtet med ID. 4.

Forfra er den som snydt ud af næsen på denne, men får angiveligt en helt unik bagende og selvfølgelig en slags coupéudformning.

På trods af den mere sportslige karrosseriform skulle bagagerummet i store træk være på niveau med ID. 4. Bilen mangler den store tagspoiler som på ID. 4. Taglinjen er således lavere, og sammen med ekstra buet glas og en fladere bagrude ser det ud til, at den ikke lader andre SUV-coupétyper som f. eks. Audi Q4 e-tron Sportback noget efter på den front. Skoda er angiveligt også på vej med en coupélignende variant af Enyaq.

Den danske importør har ingen priser klar, men ID. 4 GTX koster fra 410.000 kr., så et kvalifi-ceret gæt kunne være 430.000 kr.

Flere udgaver følger

I München vil man vise topudgaven, GTX, der altid har det største batteri med en nettokapacitet på 77 kWh og har en rækkevidde på 497 km.

Det er 20 km længere end i den tilsvarende ID. 4 GTX og skyldes givetvis en bedre aerodynamik.

Der er firehjulstræk takket være elmotor til for-og bagakslen og i alt 299 hk, som dog kun er til rådighed, hvis batteritemperatur og strøm på batteriet opfylder visse krav. Senere på året vil VW afsløre andre varianter, ifølge forlydender med 204 hk, men sandsynligvis kun med det store batteri. Der er også en mulig opgradering af opladningshastigheden undervejs.

Der har længe verseret rygter om, at VW arbejder på at hæve ladeevnen fra 125 kW, og engelske Autocar skriver, at den bliver på 150 kW, inden bilen er klar til lancering. Noget, der givetvis også vil finde vej til de øvrige elbiler på samme platform.

Konkurrent til Tesla Y

Leveringerne starter i første kvartal næste år. En vigtig rival vil være Tesla Model Y, der er på vej til Danmark i løbet af september i form af kinesisk producerede modeller, men som vil tage fart, når Teslas nye europæiske fabrik nær Berlin begynder at spytte biler ud omkring samme tid, som ID. 5 bliver lanceret.

ID. 5 vil i første omgang kun blive solgt i Europa, men VW har antydet, at SUV’en også kan gå til andre markeder.

Med den nye ID. 5 vil koncernen udvide det samlede antal modeller på MEB-platformen til otte.

De MEB-baserede biler omfatter i øjeblikket VW ID. 6, der er til salg i Kina, Audi Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback, Skoda Enyaq og den kommende Cupra Born. Yderligere MEB-modeller vises, herunder den retro-stylede VW ID Buzz minivan, der kommer næste år.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.