Ny VW-familiebil vil gerne være lidt frækkere
Bilgiganten udvider modelporteføljen med en kompakt SUV med en coupé-inspireret bagende.

Volkswagen tilføjer en ny, kompakt crossover på det europæiske marked og i Danmark.
Bilen, der er døbt Taigo, skal ses som et supplement til de kendte T-Cross og T-Roc.
Den nye forhjulstrækker er en modificeret version af Nivus-modellen, der sælges i Brasilien.
Når Volkswagen Taigo bliver lanceret til november, er Ford Puma, Nissan Juke og Peugeot 2008 nogle af konkurrenterne, mens Renault også snart er klar med Arkana, en kompakt SUVcoupé.

Volkswagen Taigo vil blive bygget sammen med Polo og T-Cross på VW’s fabrik i Pamplona, Spanien.
VW siger, at Taigos styling vil appellere til yngre købere end T-Cross, og den er næsten 15 cm længere og en del lavere for at sætte en streg under det sportslige look.
Samtidig understreger fabrikken, at nyheden også tilbyder en høj kørestilling.
VW anfører, at det mere afrundede bageste tagdesign ikke reducerer højden bag i bilen, men bagagerummet er mindre end i T-Cross.
Motorprogrammet indeholder to versioner af VW’s 1,0 liters trecylindrede benzinmotor, der yder hhv. 95 eller 110 hk og en større 1,5 liters firecylindret benzin, som producerer 150 hk.
Der forventes ingen elektrificerede versioner, heller ikke engang helt simple motorer med mild hybridteknik, så på den front af bilen ikke med i front, Afhængigt af motorvariant vil Taigo være udstyret med fem-eller sekstrins manuel gearkasse eller syvtrins DSG-gear. Der bliver ikke mulighed for dieselmotorer.
Bedre materialer
Den nye Taigo har digital instrumentering som standard, og VW understreger, at kvaliteten er høj, så måske det indikerer, at materialerne har et højere kvalitetsniveau end i T-Cross og T-Roc, der er præget af stenhårde materialer. Herhjemme får alle udgaver en otte tommer skærm.

Udstyrslinjerne vil omfatte basisudgaven, der blot hedder Taigo og så ellers Life, Style og R-Line.
Selv om Volkswagen i Danmark endnu ikke er klar med en pris, så ligger det fast, at den på det store europæiske marked vil blive prissat på samme niveau som T-Cross. Herhjemme er det dog sandsynligt, at prisen vil være en smule højere pga. mere standardudstyr. Et prisgæt kunne være omkring 220.000 kr. og opefter.
Den brasilianske variant har været solgt på de kanter siden november sidste år.