Audi dropper sin mindste model

Når den nuværende A1-model har udtjent sin værnepligt, er det slut med den lille Audi.

Artiklens øverste billede
Det bliver stadig vanskeligere at tjene penge på at fremstille kompakte biler pga. strenge krav til emissioner, og det sætter en stopper for Audi A1. Foto: Audi

Nye, strenge emissionsstandarder gør, at Audi ikke længere har den store fidus til at producere den lille A1-model.

»Vi kommer ikke med en efterfølger til A1, siger mærkets øverste chef,« Markus Duesmann, til branchebladet Automotive News Europe.

Audi A1 er den næstmest populære af de små premiumbiler i Europa, selv om salget dog kun udgør halvdelen af klassens nr. 1, nemlig Mini.

Ifølge Duesmann er udfordringen, at det vil være for kostbart at få benzinmotorerne til at opfylde kommende normer, når man sammenligner med Audis indtjening på modellen.

Bilproducenten melder ikke noget ud om, hvornår man stopper produktionen af modellen, der i sin nuværende generation har været på markedet i knap fire år.

Samtidig har Audi for nylig meldt ud, at man fra 2026 udelukkende vil lancere nye elbiler, men en fuldt elektrisk A1 er ikke planlagt, selv om Audi sagtens vil kunne lave en anden type og lige så kompakt elektrisk bil.

Det er generelt blevet vanskeligere at tjene penge på at fremstille små biler.

Det skyldes, at kravene til nye bilers sikkerhedsudstyr er øget, hvilket giver større omkostninger for fabrikkerne, men især, at de mindste biler har så lav en pris, at det ikke er rentabelt at udstyre dem med den nødvendige teknologi for at få bilerne til at overholde nye krav til CO2-udledning.

I år skal bilindustrien reducere flådens CO2-gennemsnit til 95 gram pr.

kilometer fra 106,7 g / km sidste år, ifølge JATO Dynamics.

Som et resultat droppede Opel sine Karl og Adam minibiler. Derudover planlægger Stellantis-mærkerne Peugeot og Citroen at stoppe med at producere henholdsvis 108 og C1, ifølge en rapport.

I mellemtiden er Mercedes-Benz også begyndt processen med at skifte produktion og udvikling af sit Smartmærke til Kina, hvor de små biler udelukkende vil blive bygget i 2022 som en del af et joint venture med Zhejiang Geely Holding.

I et interview med Automotive News Europe i juni benægtede Daimlers administrerende direktør Ola Källenius dog rapporter om, at bilproducenten ville forlade det kompakte segment fuldstændigt, idet han bemærkede, at der er mange positioner i virksomhedens kompakte portefølje, der genererer sunde overskud.

Den første generation Audi A1 blev lanceret i 2010.

Efter en moderat succes med forgængeren har A1 været nærmest usynlig herhjemme.

Importøren har derfor sat prisen ned for nylig, så de nu starter ved 240.000 kr.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.