Flere nye biler har kun gennemsnitlig sikkerhed
Nye bilmodeller fra Renault og Opel må nøjes med fire Euro NCAP-stjerner i nye sikkerhedstest, hvor særligt Opel sparer på sikkerheden. Det er ærgerligt, mener FDM.

En rimelig sikkerhed, men ikke noget at juble over. Sådan kan resultatet af den seneste test fra Euro NCAP beskrives. Her hentede de to testede nyheder, nemlig MPV’en Renault Kangoo og den høje crossover Opel Mokka, inklusive den elektriske Mokka-e, begge fire af fem stjerner med flest plusser til Renaulten.

Søren W. Rasmussen, der er FDM’s repræsentant i Euro NCAP, havde gerne set, at bilerne fik fem stjerner frem for de mere gennemsnitlige fire, der er beregnet efter den nye skærpede 2021-norm.
»Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat efter Euro NCAP’s skrappere skala. Alligevel ærgrer det os, at Opel ikke er mere ambitiøs og har udstyret den nye Mokka med en mere avanceret nødbremse, der bedre kan se bløde trafikanter, og som kan bremse bedre for forankørende.
En airbag mellem de to forreste sæder savnes også, og det trækker ned,« siger Søren W. Rasmussen.
»Testresultatet er på linje med dem fra Citroën C4 og Peugeot 2008, som Opel Mokka deler platform med. Det er ærgerligt, at den store Stellantis-koncern, der i dag også omfatter Opel, vælger at spare på det vigtige sikkerhedsudstyr for at holde prisen ned,« siger han.
Mens Opel Mokka i alle testens fire kategorier kun hentede fire stjerner, snubler Renault Kangoo kun i en af de fire kategorier.
»Det er ikke meget, der skiller Renault Kangoo fra at få fem Euro NCAP-stjerner. En manglende airbag mellem de to forreste sæder og en mindre god score i den nye sidekollisionstest er alt, den falder på. Alt i alt er Kangoo derfor en sikker bil, der ligesom Opel Mokka har en lang række sikkerhedssystemer som standard,« siger Søren W. mRasmussen.
Den nye Renault Kangoo sælges p. t. ikke i Danmark.

Fire andre biler blev testet, nemlig den elektriske Cupra Leon, Mercedes EQA, Mercedes GLA og VW Tiguan i plug-in hybridudgaven, eHybrid.
Da bilerne stort set er identiske med tidligere testede biler, er de udelukkende blevet genberegnet.
Her fik alle fire samme resultat som ved de oprindelige test af modellerne, nemlig fem stjerner.
Stjernerne er baseret på det år, bilerne oprindeligt blev testet, og kan derfor ikke sidestilles med Euro NCAP-stjernerne anno 2021, hvor kravene til bilernes sikkerhed er øget.