VW og Audi sætter slutdato på benzin- og dieselmotorer
Fra 2033 vil Audi udelukkende producere og sælge elbiler i Europa, mens VW følger efter i 2033-2035. Begge mærker har dog forbehold for andre verdensdele.

Endnu en bilgigant melder sig blandt dem, der officielt sender benzin- og dieselmotorer på pension til fordel for rene elbiler.
Det gælder Audi, som oplyser, at mærket dropper de konventionelle motorer fra 2033, mens modermærket, VW, gør det fra 2033-2035. Allerede 2026 vil mærket med de fire ringe udelukkende lancere nye modeller, som er rendyrkede elbiler. Der er dog undtagelser; hvis der er efterspørgsel på biler med forbrændingsmotorer i Kina, vil Audi stadig sælge dem her, men de skal være lokalt fremstillede.
Noget tilsvarende gælder også for VW, der ikke sætter slutdato for forbrændingsmotorer på markeder uden for Europa. Meldingerne kommer efter, at blandt andet Volvo, Jaguar, Fiat, GM og Ford er er kommet med tilsvarende løfter. Til gengæld er der endnu ikke kommet proklamationer fra andre VW-koncern-selskaber som blandt andet Skoda eller Seat. Men superluksus-mærket, Bentley, er dog klar.
Mens Audi har sendt en officiel melding ud på beslutningen, kommer VW’s annoncering gennem den tyske avis Munchener Merkur.
Forskel på markeder
Klaus Zelmer, som er salgschef hos VW, uddyber over for avisen.
»I Europa vil vi stoppe med at producere forbrændingsmotorer mellem 2033 og 2035, mens det bliver på et senere tidspunkt i USA og Kina. I Sydamerika og Afrika vil det tage længere tid, da de infrastrukturer og politiske netværk stadig mangler,« siger han.
VW sigter dog mod, at 70 procent af det europæiske salg skal være elbiler i 2030, mens hele flåden skal være CO2-neutral i 2050. Premium-mærket Audi går altså et skridt videre.
»Med denne køreplan skaber vi den nødvendige klarhed til at foretage en afgørende og kraftfuld overgang til den elektriske tidsalder. Vi sender signalet om, at Audi er klar,« lyder det fra Audi-topchefen, Markus Duesmann.
Audi vil gradvist udfase forbrændingsmotorerne frem mod 2033. Tidsplanen vil være betinget af både kundernes ønsker og lovgivningen. Allerede fra 2025 vil der være 20 rent elektriske Audi-modeller. Med de fire modeller; e-tron GT, RS e-tron GT, Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback vil der i år blive lanceret flere nye elmodeller end elektriske.
Skruen strammes
Ifølge iagttagere gør nye skærpede Euro 7 emissionskrav det umuligt for producenterne at fortsætte med konventionelle motorer, og det tvinger også blandt andet Audi til at reagere. De europæiske miljøkrav lægger op til en 60 procent reduktion af udledningen frem mod 2030 og et 100 procent-stop i 2035.
Det er ikke tilfældigt, at premium-brands går forrest. Ikke alene er kunderne klar til at betale, der også andre årsager, lyder det fra chefanalytiker, Pedro Pachco, fra bureauet, Gartner, over for Automotive News.
»Der er helt klart mere pres på premium-brands end traditionelle, da de har modeller med højere CO2-udledning på programmet og på grund af truslen fra Tesla,« siger Pedro Pachco.
Timingen er meget vigtig.
»Den største udfordring for hver producent i udviklingen hen mod fuld elektrificering, er hvornår de skal tilbyde et fuldt elektrisk program i et marked, hvor elektrificering endnu ikke har nået en dominerende andel af markedet,« siger Pedro Pachco.
Det tæller dog også, at mange af de helt nye elbilsmærker som blandt andet Polestar, der er i familie med Volvo, går efter premium-segmentet.