Ferrari går ind i den halv-elektriske tidsalder
Superbilsmærket, Ferrari klar med plug-in hybriden 296 GTB, der har en systemydelse på 830 hk, og klarer 25 km på en opladning

Nye vinde blæser over Ferrari-byen, Maranello. Det ses på den helt nye Ferrari 296 GTB.
Den strømlinede topersoners sportsvogn er nemlig ikke alene den første Ferrari med en V6-motor siden Dino 246 GT fra 1974, det er også en plug-in hybrid. Den nye model placerer sig i midten af Ferraris modelprogram, højere placeret end Portofino M, men under F8 Tributo. Hjertet er en nyudviklet 2,9 liters V6-turbomotor, der har en vinkel på 120 grader og yder hele 663 hk. Oveni kommer så den elektriske drivline med et batteri på 7,45 kWh og en elmotor på 167 hk. Det giver en systemydelse på 830 hk og et systemmoment på 740 Nm. 0-100 km/ t. klares på 2,9 sekunder, mens topfarten er over 330 km/ t. Rækkevidden på ren el er dog kun beskedne 25 km. Som de fleste andre opladningshybrider er der her flere indstillinger.
Det er ren eldrift med en topfart på op til 135 km/ t., Hybrid for det mest effektive energiflow, Performance for ydelse ved race og Quality, som giver maksimal hverdagsydelse.
Pop-op spoiler
Det kompakte batteri er klemt inde mellem centermotoren og den ottetrins automatgearkasse.
For at sikre den bedste balance har bilen elektroniske Fly by Wire-bremser og magnetiske adaptive støddæmpere. Her er også en ny seksvejs chassis-regulering, der sammen med mærkets nyeste traction control-software skal holde baghjulstrækkeren på sporet ved udskridninger.
Ferrari har også afkortet akselafstanden med 50 mm i forhold til tidligere Berlinettaer, hvilket kan gøres på grund af V6-motoren, og som hjælper på at få bilen hurtigere rundt i sving. De mere hardcore kan opgradere til en model med Assetto Fiorano-pakke, der blandt andet omfatter en lettere opsætning med kevlar-dele og GT-støddæmpere. Den omfatter også en optimeret pop-op spoiler på bagklappen, der giver ekstra downforce ved høj fart. Danske priser kendes ikke.