Ferrari går ind i den halv-elektriske tidsalder

Superbilsmærket, Ferrari klar med plug-in hybriden 296 GTB, der har en systemydelse på 830 hk, og klarer 25 km på en opladning

Artiklens øverste billede
Ferrari 296 GTB har både en V6-turbomotor og elmotor. Den nye sportsvogn klarer 0-100 km/ t. på 2,9 sek. og kan køre 25 km på ren el. Foto: Ferrari

Nye vinde blæser over Ferrari-byen, Maranello. Det ses på den helt nye Ferrari 296 GTB.

Den strømlinede topersoners sportsvogn er nemlig ikke alene den første Ferrari med en V6-motor siden Dino 246 GT fra 1974, det er også en plug-in hybrid. Den nye model placerer sig i midten af Ferraris modelprogram, højere placeret end Portofino M, men under F8 Tributo. Hjertet er en nyudviklet 2,9 liters V6-turbomotor, der har en vinkel på 120 grader og yder hele 663 hk. Oveni kommer så den elektriske drivline med et batteri på 7,45 kWh og en elmotor på 167 hk. Det giver en systemydelse på 830 hk og et systemmoment på 740 Nm. 0-100 km/ t. klares på 2,9 sekunder, mens topfarten er over 330 km/ t. Rækkevidden på ren el er dog kun beskedne 25 km. Som de fleste andre opladningshybrider er der her flere indstillinger.

Det er ren eldrift med en topfart på op til 135 km/ t., Hybrid for det mest effektive energiflow, Performance for ydelse ved race og Quality, som giver maksimal hverdagsydelse.

Pop-op spoiler

Det kompakte batteri er klemt inde mellem centermotoren og den ottetrins automatgearkasse.

For at sikre den bedste balance har bilen elektroniske Fly by Wire-bremser og magnetiske adaptive støddæmpere. Her er også en ny seksvejs chassis-regulering, der sammen med mærkets nyeste traction control-software skal holde baghjulstrækkeren på sporet ved udskridninger.

Ferrari har også afkortet akselafstanden med 50 mm i forhold til tidligere Berlinettaer, hvilket kan gøres på grund af V6-motoren, og som hjælper på at få bilen hurtigere rundt i sving. De mere hardcore kan opgradere til en model med Assetto Fiorano-pakke, der blandt andet omfatter en lettere opsætning med kevlar-dele og GT-støddæmpere. Den omfatter også en optimeret pop-op spoiler på bagklappen, der giver ekstra downforce ved høj fart. Danske priser kendes ikke.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.