Ny Honda Civic får mere kant

Honda løfter sløret for den nye generation af Civic, der dog først lanceres herhjemme i slutningen af 2022.

Artiklens øverste billede
Den nye Honda Civic får mere kantede former og pladsen inden døre vokser. Foto: Honda

Designerne hos Honda har ofte fået lov til at sprælle lidt ekstra, når en ny Civic var under opsejling. Det så vi især med ottende og niende generation fra 2005 og 2011, der med deres kileformede, nærmest rumskibsagtige designs har været helt deres egne.

Den seneste fra 2016 var dog mere afdæmpet. Det gælder også den nyeste 11. generation, hvor designerne fortsætter de lidt forsigtige linjer og fører blyanten hen mod et mere stilrent design med kantede linjer, som vi blandt andet også ser det i den nye HR-V, der kommer senere på året. Det viser de første billeder af den europæiske version, som det japanske mærke har sluppet ud.

Her er foreløbig få detaljer. Modellen vil dog formentlig blive udstyret med mærkes e:HEV-hybrid-motorer. Det er samme teknologi, som findes i Jazz og CR-V og altså HR-V, der kommer sidst på året. I Jazz fungerer en 1,5 liters benzinmotor i en hybrid-opsætning sammen med et batteri og to elmotorer. Det er et system med højspænding som hos Toyota. Her yder Jazz 109 hk og den større CR-V med en 2,0 liters motor 184 hk . Den nye HR-V yder 131 hk, og det lyder ikke usandsynligt i Civic.

Senere dansk premiere

Den nye model bygger ifølge udenlandsk motorpresse på en videreudvikling af platformen fra 10. generation, hvilket tyder på dimensioner, som matcher forgængeren, men med ekstra rummelighed på grund af den mere regulære form.

Ifølge mærkets materiale, har den nye model en større stivhed i karosseriet, hvilket giver bedre køreegenskaber, mindre støj og resonans, mens den er mere sikker. På bagsæderne er der nu mere plads til knæ og hovedhøjde, mens man ved at skubbe A-stolpen og flytte sidespejlene ud i dørene har fået bedre udsyn. To små opera-vinduer ved C-stolpen hjælper også på udsynet.

Civic er foreløbig udelukkende vist som en fem dørs hatchback. Det er også tilfældet i det materiale, som er sendt ud samtidig til det store amerikanske marked. Her får modellen dog, lige som i Japan, tidligere debut end herhjemme, hvor det først bliver i slutningen af 2022.

På det amerikanske pressesite vises i modsætning til de europæiske, også billeder af interiøret. Spørgsmålet er, hvor stor forskel, der bliver på modellerne?

Billederne fra USA viser et interiør, som er opgraderet markant i forhold til det kendte. Her er blandt andet digital instrumentering på 10,2 tommer, en ny central skærm på syv tommer, som kan opgraderes til ni tommer og trådløs Apple Carplay/Android Auto.

Nye tider

Ifølge udenlandske medier kommer modellen i Europa med et omfattende sikkerhedssystem, der blandt andetomfatter adaptive fartpilot med skilteaflæser, kø-assistent og adaptive forlygter.

Med den nye model kommer der også et historisk skifte. Siden den femte generation kom på banen i 1994, har Civic til det europæiske marked været produceret på Hondas fabrik i engelske Swindon. Når produktionen af 10. generation stopper her, er det også slut med modellen. Honda slutter nemlig bil- og motorproduktion i England. Så 11. generation af Civic skal produceres i Japan.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.