”Er du kommet godt hjem?”
Det er et udtryk for omsorg. Og faktisk virker det ret positivt. Når sygeplejersker fra Hvidovre Hospital ringer til en patient – derhjemme - skaber det både tryghed og mulighed for patienten for at stille en spørgsmål, man måske havde glemt på hospitalet.
På Dagkirurgisk Afdeling på Hvidovre Hospital er patienterne ikke indlagt, men kommer ind, bliver bedøvet, opereret og udskrevet igen senere på dagen. Det korte forløb med mange informationer er overvældende for de fleste patienter, og klinisk udviklingssygeplejerske Ida Krabbe Larsen ved, at mange af patienterne er glade for samtalen og oplever det som omsorg.
- I løbet af samtalen kan vi hurtigt opfange, hvis der er problemer med smertedækning eller hvis der er noget som patienten er i tvivl om. Så tager vi den derfra. Det samme gælder hvis patienten har oplevet noget frustrerende. Så får hun mulighed for at sætte ord på - og vi bliver klogere, siger Ida Krabbe Larsen.
Tjansen går på skift, så alle får mulighed for at tale med patienter.