Omfartsvejen? – Er det reelt? – Narresut? - Og den rigtige løsning…?

Politikerne på Stevns og i Køge – især sidstnævnte – har været fremme og juble over, at det nu er lykkedes at nå til enighed om en omfartsvej, der skal hjælpe bilisterne fra Stevns til hurtigere og nemmere at komme på motorvejen og nordpå…!

Der er for lange køer igennem Strandskoven, ad Søndre Viaduktvej og Ringvejen om morgenen, og den modsatte vej om eftermiddagen.

Stevns ville gerne have en løsning, hvor bilisterne kunne komme syd for Køge by, men nord for Herfølge, mens Køge ville have en løsning, hvor det hele kom syd om Herfølge.

Det er den sidste løsning man er blevet enige om, men er den overhovedet mulig at føre ud i livet? Og hvor mange år ude i fremtiden er den?

Omfartsvejen skal igennem områder der i dag bl.a. er ejet af Vallø Stift – fredede områder?

Bevaringsværdige?? o.lign. Det er noget, der kan tage tid, hvis det kan lade sig gøre, og uden at tage humøret fra politikerne tror jeg ikke på, at det vil tage trykket fra Strandskoven, Søndre Viaduktvej m.v. Vejen kommer nemlig – ifølge planerne – til at gå så langt mod syd, at den i hvert fald ikke hjælper bilisterne fra Strøby Egede-området. De vil næppe vælge at køre ”den forkerte vej” først – altså mod syd – før de kan komme på vejen, der går mod nord.

Det er fint nok, at planlægge langt ud i fremtiden, men når det er sagt, så må Køges politikere ikke glemme, at der er beboere, som i dag er generet af trafikken. Det gælder bl.a. på Strandvejen og Søndre Viaduktvej. Så kan man selvfølgelig sige, at det er en naturlig følge af udviklingen, at der kører biler på vejene, og at dem, der har købt et hus lige ud til en vej må være klar over, at der kan komme noget støj.

Men man bør undersøge – omgående – alle muligheder for støjdæmpning, for trafikken på de omtalte veje bliver ALDRIG mindre – tværtimod - med eller uden en omfartsvej…!

Bilisterne fra Strøby Egede er til gengæld sværere at hjælpe her og nu. De fleste af dem vidste også, hvad de gik ind til, da de valgte at flytte til Strøby Egede. Oprindelig var en stor del af det et sommerhusområde, hvor det meste af trafikken foregik i weekenden. Nu har de valgt at slå sig ned permanent i området, og så giver det altså mere trafik – også i dagligdagen.

Køge by skal aflastes…! Det er et af argumenterne, men man skal også passe på, at man ikke har et ønske om at lede al trafik væk fra byen. De mange bilister, der kører frem og tilbage hver dag ”putter” mange kroner i byens butikker, og dem ønsker vi da ikke at undvære.

Da motorvejen mellem København og det sydlige Sjælland kom, fjernede man trafikken fra den gamle hovedvej. Det betød bl.a. at københavnerne kunne komme hurtigere frem til deres sommerhuse i områder som Strøby Egede, Møn, Marielyst m.v. Det var fint, men man fjernede til gengæld også al handel i områder tæt på den gamle hovedvej, og flyttede den til storcentre rundt omkring – og der er vel ikke en ”ærlig” landevejskro tilbage langs den gamle hovedvej?

Jeg siger ikke vi skal tilbage til ”gamle dage”, men man skal være varsom med at lede al udefrakommende trafik væk fra byerne.

Det kommer heldigvis heller ikke til at ske for Køge By. Jeg vil vove at påstå, at trafikken på de nævnte veje aldrig bliver mindre, uanset en omfartsvej – og jeg stiller mig også tvivlende overfor om den vej nogensinde kommer – men nu er ”århundredets diskussioner” mellem politikere i nabokommunerne da skrinlagt for en tid…!

To tophold
Køges politikere har bestemt også meget andet at spekulere på i øjeblikket. Der er bl.a. Køge Kyst og Køge Park. Nu er det jo tanken, at Køge Park især skal være for breddeidrætten, men man er også nødt til at tænke på, at både HB Køge og Rishøj klarer sig fremragende i fodbold i øjeblikket. Begge er tophold, og skulle det lykkes at rykke op for en af dem – eller begge – så får man næppe dispensation i ret lang tid til at spille på de stadions, der er til rådighed, og det vil bestemt ikke se godt ud for kommunens image, at byens fodboldhold bliver tvangsnedrykket...

- rigtig go' weekend!

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.