Karakterer, ja tak
”Ukritiske forældre har lavet en ny generation af forvænte unge, der ikke kan acceptere, at de skal knokle for at få gode karakterer,” skriver Thure Filtenborg Høgsbro i en kronik i Politiken, hvor han tager udgangspunkt i sine erfaringer som lærer og spørger: ”Har vi skabt en ungdom, der tror første forsøg er det bedste?”
I lyset af kronikken bliver debatten om karakterer i alle fag fra første klasse endnu mere relevant.
Vi har en folkeskole, hvor der kun gives karakterer i nogle fag. Herved skabes A og B fag, hvor nogle fag pr. automatik – som følge af karakterer – får tildelt højere status end andre. Denne faglige forskelsbehandling handler ikke kun om fag, men om eleverne, idet vi utilsigtet gør nogle elevers kompetencer mindre vigtige.
I lyset af de Howards Gardners mange intelligenser og de mange læringsstile virker det endnu mere omsonst, at vi foretager denne forskelsbehandling. Børn med stærke musiske, praktiske og kropslige kompetencer gives ikke mulighed for at være dygtige fagligt i de fag, hvor deres kompetencer er i fokus.
Jeg har derfor altid været fortaler for, at vi enten har karakterer i alle fag eller helt afskaffer dem. Og da vi har brug for nogle rimelige objektive kriterier at vurdere eleverne ud fra, er min anbefaling, at vi indfører karakterer i alle fag. Børn fortjener at lære at knokle og blive belønnet, når de anstrenger sig, frem for at lære middelmådighed.