Fremgang for S-togene uden betalingsring
S-togene i hovedstadsområdet har opnået en stor passagerfremgang. Dette skyldes især, at det er blevet gratis at medbringe cykler. Fremgangen er også størst på linje B, hvor der er indsat ombyggede S-tog med endnu mere plads til cykler. Dette er både positivt for den kollektive trafik, trængslen i København, og for folkesundheden ved at flere bruger kombinationen af cykler og tog.
DSB S-tog har været rigtig gode til at komme med andre nye initiativer, som også har trukket passagerer til ad frivillighedens vej. Folk har tilvalgt S-toget, fordi det er et attraktivt alternativ. Ikke fordi de er tvunget til det.
Et andet godt eksempel herpå er S-tog om natten, som jeg selv agiterede for gennem facebook og breve til DSBs daværende administrerende direktør Søren Eriksen. Metroen var startet med at køre i døgndrift i foråret i 2009, og DSB S-tog startede med S-tog om natten i weekenderne ved udgangen af 2009. Det har også været et stort løft for unge og andre, som nyder en glad aften i byen.
Lad os derfor sørge for at S-togene og andre dele af den kollektive trafik bliver attraktiv i sig selv i stedet for at indføre en straf til bilisterne i form af en betalingsring. Jeg tror på gulerødden, hvor S & SF tror på stokkemetoder.