Sprog og sociale kompetencer skal styrkes

- hos de 0-5 årige børn i Køge kommune.

Artiklens øverste billede
Formand for Børne- og Ungdomsudvalget Johnna Stark (F).

KØGE: Køge Kommune går foran og tager allerede nu fat på, at stimulere 0 – 5 årige børns læring og dannelse mere, så de rustes bedre til deres videre skole- og fritidsliv. Strategien er netop sendt i høring hos bestyrelserne i daginstitutionerne.

Køge Kommune ønsker, at alle børn tilegner sig solide faglige og sociale kompetencer, som giver grundlag for lyst og vilje til livslang læring og uddannelse (Køge Kommunes Børn og Unge-politik).

Men et netop afsluttet forskningsprojekt i Køge Kommunes daginstitutioner (”Ludvi”) viser, at hvis flere børn skal udvikle sig alderssvarende sprogligt og socialt, er der brug for at pædagogerne er endnu mere sammen med børnene og tilbyder dem mere motiverende læringsmiljøer. Pædagogerne skal desuden have større forventninger til børnenes læring.

 

Pædagoger skal være sammen med børnene

Mere konkret betyder det fx at arbejde ud fra et overordnet tema, som kan skabe retning og indhold for arbejdet med børnene.

De fleste børn har en interesse for noget. Jens kan godt lide biler og Julie er vild med dyr. Temaet kan fx bygge videre på de interesser - og på den måde skabe nogle lege og samtaler, der udspringer af børnenes nysgerrighed og egne interesser.

Det lyder umiddelbart simpelt, men forskningsprojektet viser, at det kan være en stor udfordring - særligt hvis daginstitutionen har en stor andel af børn med en svag hjemmebaggrund, og som af forskellige årsager kan have brug for særlig opmærksomhed.

For at kunne nå målsætningen om, at flere børn udvikler sproglige og sociale kompetencer lægges der op til, at der:

Opgør med selvforvaltning

- Man kan betragte strategien som et opgør med selvforvaltning i daginstitutionerne. I stedet skal mere retning og samvær med børnene sættes ind for at strategien lykkes. Det forudsætter, at dagtilbuddene er fagligt kompetente, at de får supervision, når opgaverne er svære at løse, at de tilbydes uddannelse og endelig, at de modtager feedback på det, de gør., fortæller formanden for Børne- og Ungdomsudvalget Johnna Stark (F) - og fortsætter:

- Med de få ressourcer der er på området i dag, er det også vigtigt, at daginstitutionerne involverer samarbejdspartnere mere og har frihed til at forvalte deres ressourcer, som det giver mest mening lokalt i den enkelte daginstitution. Både hvad angår børnenes dannelse og læring - og åbningstider, tilpasset de forældre der bor i området.

På kort sigt er målet for strategien, at de 0-5 årige børn får nogle bedre faglige og personlige kort på hånden. På længere sigt handler strategien om, at nå målet om at flere børn får en ungdomsuddannelse end i dag.
 
Der er høringsfrist på strategien om sprog og sociale kompetencer den 19. september 2011. Den 12. oktober 2011 bliver strategien behandlet af Børne- og Ungdomsudvalget, hvor der vil blive taget stilling til høringssvarene.

Du kan læse strategien i sin fulde længde på Køge Kommunes hjemmeside her.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.