Festugefolkene har leveret en kæmpe indsats…!
Kære læser!
Efter fem år med festuge i Køge – med alle de roser og ”knubs” det nu engang giver – var vi en del, som efter de første fire år meddelte, at det femte år var det sidste for vores vedkommende. Derfor åbnede vi også for, at nye kræfter kunne komme til, og der blev sammensat et nyt hold.
Det gik desværre ad h……. til!
Årsagerne var mange – dem er der ingen grund til at ”vade” i længere – men fakta er, at det der oprindelig var ”Foreningen Køge Festuge” for ganske få dage siden blev erklæret konkurs.
Det har ærgret mange – mange har sat penge til – men en del af den gamle bestyrelse havde fortsat lyst og kræfter til at prøve igen, og suppleret med nogle nye ser alt nu ud til, at ”Køge Festuge 2011” bliver – ikke bare en realitet – men også med et program, som kan give en god og sjov fest.
Det har været op ad bakke for den nye bestyrelse, og folkene bag festugen i det hele taget. Dels skulle de overbevise sponsorer, myndigheder m.v. om at de var seriøse, dels har de måttet kæmpe med en økonomi, der er startet helt fra bunden igen.
Navne som Infernal, Big Fat Snake, A Friend in London (Grand Prix-vinderne), Dodo & The Dodos, Kato m/venner, De Glade Sømænd, Zididada, Fede Finn og Funny Boyz (+ en dame) og mange flere, vidner om et solidt program, kombineret med de lokale Kim Schwartz m/band og James Samson m/gospelkor – samt ikke at forglemme PopCorn.
Der er tegnet sponsorater, og først når nye penge er kommet i kassen, er der tegnet kunstnerkontrakter. En sund indstilling, som vi kun kan nikke genkendende til fra de første fem års festuge i Køge.
Men når man skal rette op på et års katastrofe, vil der være ting, som man må gå på kompromis med, og som måske ikke lige kan lade sig gøre i ”år 1” efter genfødslen.
Det er svært at rose folkene bag festugen nok, for de fortjener virkelig at få en succes ud af deres anstrengelser – ligesom Køge by fortjener en god fest!
Uden at det må tages negativt op fra nogle sider, så vil jeg – som ”den gamle bagkloge mand” – notere et par ting, som man bør være OBS! på…
Der bliver ikke noget Wika festfyrværkeri i år. Som jeg har forstået det, så var der egentlig en aftale om det, men alligevel har festugens bestyrelse besluttet, at man ikke ønsker dette fyrværkeri i år fordi det vil påføre festugen nogle mindre omkostninger. I hvert fald har festugens bestyrelse valgt at meddele Wika at man vil springe fyrværkeriet over i år.
Ærgerligt fordi det er en perfekt afslutning, men også fordi det får folk til at forlade centrum, så oprydningen kan komme i gang.
Der er jo åbent i byens butikker dagen efter…
En anden ting, som man skal være meget opmærksom på er ølsalget.
Foreningernes indtægt ligger i et stort ølsalg, og med mange cafeer rundt om Torvet, kan det blive et problem for festugen. Ikke for om festugen kommer til at give over- eller underskud, men hvis udbyttet til foreningerne alene er baseret på festugens eget ølsalg, kan det vise sig, at ved at gå med både livrem og seler, skyder man sig selv i foden. Man får en stor forhåndsindtægt fra cafeerne (læs: sponsorat) mod at de til gengæld får lov at sælge los af både mad og drikkevarer.
Det er derfor vigtigt, at festugens egne ølboder både får attraktive beliggenheder, en professionel stab af folk til at passe dem – og sidst – men ikke mindst, at publikum når de besøger Køge Festuge køber deres øl i festugens egne ølvogne, og lader cafeerne om at sælge mad.
”Køge Festuge 2011” finder som sædvanlig sted i uge 35 – her er vejret jo altid godt ! - og hele det samlede program, sponsorerne, interviews med kunstnere m.v. kan man glæde sig til at læse næste fredag/lørdag, hvor vi sammen med Lørdags-Avisen, og i et stort udvidet oplag derudover, udsender det færdige program – produceret til fordel for Køge Festuge.
Vi glæder os til festen…
- rigtig go´ weekend!