Gamle Østbanen-tog skal køre i Peru ...

Artiklens øverste billede
Folkene fra Peru foreviger deres nye tog.

KØGE: De fleste af Regionstogs Y-tog blev solgt til ophugning i efteråret 2010, men fire togsæt blev sat ”i mølpose” i Nakskov. En køber viste interesse for at erhverve togene til fortsat trafik.

Nu er handlen endelig faldet på plads.

Det tyske firma Ferrostaal AG, som er engageret i industri og kollektiv trafik m.m. mange steder i verden, har købt 4 Y-tog, der tidligere kørte på Østbanen mellem Køge og Rødvig/Fakse Ladeplads.

Den ene motorvogn er fra 1974, mens de øvrige syv vogne er bygget i 1983-84.

- Vi har ventet tålmodigt på at få denne handel til at falde på plads, og vi er samtidig stolte over, at de gamle tog, som fra Regionstogs side leveres i køreklar stand, atter skal ud at køre, siger administrerende direktør Jens Arne Jensen fra Regionstog.

Gennem de seneste par uger er togene blevet efterset og klargjort på Regionstogs værksted i Nakskov, og i går, søndag den 7. august, kunne folk på Vestlolland atter se Y-tog på Lollandsbanen, da togene blev prøvekørt og fremvist for de nye ejere på strækningen mellem Nakskov og Søllested.

Togene skal nu på en lang rejse...

Inden togene atter kommer i drift, skal de ud på en længere rejse, der starter i Nakskov i dagene 15.-17. august.

På blokvogne vil de i alt 8 togvogne blive kørt til havnen i Hamburg, og herfra skal de senere udskibes for at ende så langt væk som i Peru i Sydamerika, hvor de skal køre arbejdere til og fra en kobbermine.

Togenes motorsystemer m.m. er opbygget med standardkomponenter, men med i handlen indgår også en stor mængde reservedele.

- Teknikken i togene er traditionel og enkel, hvorfor de er velegnede til trafik på en mindre jernbanestrækning i det sydamerikanske land, siger materielchef Kim Kroner fra Regionstog.

Y-togene ved Regionstog

Y-togene har i mange år været det daglige transportmiddel mellem hjem og arbejdsplads/skole i de dele af Region Sjælland, hvor Regionstog er den ”røde tråd” i den kollektive trafik.

- Derfor er det også med et vist vemod, at vi nu tager afsked med vores Y-tog, sagde lokomotivfører Flemming Olsson fra Østbanen, da han søndag for sidste gang satte sig i førerstolen på ét af de Y-tog, som i mange år var hans daglige arbejdsplads.

Det første Y-tog blev leveret til Lollandsbanen i 1965, men først i 1974-75 blev der købt Y-tog til Østbanen, Tølløsebanen og Odsherredsbanen.

Fra 2007 til 2009 blev Y-togene udrangeret i takt med anskaffelsen af flere IC2-tog samt 16 nye LINT-tog.

Man søgte at sælge togene til ”genbrug”, men der var ikke den store interesse for at købe de 30-40 år gamle tog. Tre togsæt blev solgt til museumsbrug ved Danmarks Jernbanemuseum og i Dansk Jernbane-Klub, men nu får fire togsæt så chancen for atter at være med i kollektiv trafik.

pm

Så er Østbanens Y-tog klar til at gøre tjeneste i Peru ...

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.