Enghøjskolen løfter eleverne mest
Rapport viser, at Enghøjskolen har størst undervisningseffekt på eleverne
Enghøjskolen er den skole i Hvidovre, der har størst undervisningseffekt. Eleverne på Enghøjskolen er med andre ord dem, der får mest ud af undervisningen.
Det viser en rapport fra KREVI, der har foretaget en analyse af landets folkeskolers faglige kvalitet og deres undervisningseffekt. KREVI er det kommunale og regionale evalueringsinstitut.
Når man beregner undervisningseffekten, tager man højde for en række sociale faktorer, der forventes at påvirke elevernes afgangsprøveresultater. Det betyder, at en skole, der har et socialt dårligt stillet klientel, kan få en positiv undervisningseffekt, hvis eleverne klarer afgangsprøverne bedre, end man skulle forvente.
Positiv undervisningseffekt betyder altså, at skolerne har lært eleverne mere, end man kunne forvente ud fra elevsammensætningen, negativ undervisningseffekt betyder det modsatte.
Sådan ser tallene ud for Hvidovre:
Enghøjskolen: 0,4352
Gungehusskolen: 0,2415
Holmegårdsskolen: 0,0428
Dansborgskolen: 0,0224
Esajasskolen (privat): -0,0647
Avedøre Skole: -0,1238
Frydenhøjskolen: -0,2108
Langhøjskolen: -0,2332
Præstemosen: -0,2938
Risbjergskolen: -0,3068
Sønderkærskolen: -0,7037
Engstrandskolen: -0,8210
Rapporten konkluderer desuden, at skolestørrelsen har en effekt på effekten af undervisningen, men som det kan ses af tallene i rapporten, betyder det ikke, at alle små skoler har en stor undervisningseffekt.
Tallene og beregningerne i rapporten er baseret på afgangsprøverne i 2007, 2008 og 2009.