Læsevejledning reducerer frafald på Køge Handelsskole
KØGE: For at lære skal man forstå, hvad der bliver sagt. Køge Handelsskole har det forløbne skoleår fokuseret på faglig læsning og arbejdet målrettet for, at skolens læsevejlederfunktion er blevet bedre. Det har nedbragt frafaldet på skolen.
Læsning er fundamental for læring. I det forløbne skoleår har alle ansatte på Køge Handelsskoles afdeling for merkantile uddannelser derfor gjort en ekstra indsats for, at eleverne til fulde kan læse og forstå alle fags særegne sprog.
Alle faggrupper har endvidere udarbejdet handlingsplaner for, hvordan de vil arbejde med faglig læsning fremover.
Indsatsen har givet gevinst. I 2008 faldt 19 procent af skolens elever fra inden for det første halve år af hovedforløbet. I dag er andelen nede på 11 procent. På skolens grundforløb er frafaldet i samme periode reduceret fra 21 procent til 18 procent.
Indsatsen er rettet mod hele personalegruppen. Det vil sige faglærerne, studievejledere, LOP- konsulenter og administrativt personale. Derfor er alle nu opmærksomme på at sproget skal kunne forstås af alle elever i alle fag.
Undervisningsminister Troels Lund Poulsen er glad for skolens fokus.
- At kunne læse er afgørende for at få det fulde udbytte af alle fagene. Initiativet på Køge Handelsskole bidrager til regeringens målsætning om, at 95 procent af alle unge får en ungdomsuddannelse. Derfor håber jeg, at andre erhvervsskoler vil lade sig inspirere af indsatsen, siger Troels Lund Poulsen.
Læseinsatsen skal sættes ind tidligt. Derfor har Undervisningsministeriet også fokus på faglig læsning. En ny publikation, Læsning i fagene, giver ved hjælp af forskningsbaseret viden om læsning konkrete ideer til god faglig læsning på mellemtrinnet og i udskolingen.
Læseindsatsen er blot et af flere tiltag, som Køge Handelsskole har beskrevet i skolens handlingsplan for øget gennemførelse.