En suveræn køremaskine

Opel Insignia OPC er en fremragende køremaskine med et imponerende væld af kræfter og overskud

Artiklens øverste billede

biltest Advarsel: Opel Insignia OPC er ikke for miljøforkæmpere og folk med ondt i pengepungen, for benzinforbruget er enormt. Så er det ligesom på plads, og så kan vi ellers gå i gang med alle de positive herligheder, der er at skrive om Opels bud på en suveræn køremaskine, som skal konkurrer med Audi, BMW og Mercedes. For superlativerne står nærmest i kø, når det kommer til køregenskaberne i den dyreste og klart hurtigste af alle Insignia modellerne, nemlig OPC.

En stærk krabat

Opel Insignia OPC er kendetegnet ved lav karosse, store hjul, lækre sæder og så selvfølgelig V6 turbomotoren, som leverer intet mindre end 325 hestekræfter, hvilket gør Opel Insignia OPC til den stærkeste serieproduceret bil fra Opel nogensinde, hvis man altså lige ser bort fra Lotus Omega med 377 hestekræfter fra starten af 1990?erne, hvis der er nogen, som kan huske den. Det er klart at de 325 hestekræfter selvfølgelig spiller ind på køreegenskaberne, som ganske simpelt er suveræne, hvilket firehjulstrækket også er med til at sikre, og man er ikke i tvivl om, at Opels designere har forsøgt at skabe en sporty machobil med fine pladsforhold, hvilket man må sige er lykkedes.

Stabiliteten selv

De mange kræfter til trods, så skal der godt nok meget til at slå Opel Insignia OPC ud af kurs. Den lægger simpelthen fremragende på vejen, og det selvom man presser foden godt end på speederen rundt i svingene, så føler man aldrig, at bilen er ved at skride ud. Den er med andre stabiliteten selv. Oven i det så er der selvfølgelig masser af overskud og motorkraft, men det er nu ganske bemærkelsesværdigt, hvor godt Opel Insignia OPC accelerer hele vejen op igennem de seks gear. Det hele sker dog først, hvis man trykker OPC knappen ind i kabinen, for så er det at Opel Insignia OPC forvandler sig fra komfortabel flyder til et tysk kraftværk, med en sporty undervogn og en hurtigere speederrespons, og indvendigt lyser instrumenter rødt, hvilket er en ret fed detalje, som bare understreger, at Opel Insignia OPC er gennemført ned til mindste detalje.

Begrænset fart

Den testede udgave var dog desværre begrænset til ?kun? at kunne køre 250 km/t. det er selvfølgelig mere end rigeligt, og undertegnet havde da bestemt heller ikke bilen oppe i de luftlag. Opel Insignia OPC kan dog reelt presse speedometernålen op 270 km/t, men som udgangspunkt valgte Opel tilbage i 2009, da bilen blev introduceret at følge den gentleman aftale, der mellem de tyske bilfabrikanter som Audi, BMX og Mercedes, hvor bilerne oftest fartbegrænses. Opel har dog for ikke så længe siden præsenteret en unlimited version, som kan runde de 270 km/t, men det kræver blandt andet en kørekursus i tyskland, at få fat i sådan en. Mindre kan dog også gøre det, og selvom Opel Insignia OPC er næsten to år gammel, så har det været al ventetiden værd, for bilen kører suverænt.

Opel Insignia OPC i tal

Pris fra: 669.900 kroner
Versioner: 2,8 liters benzinmotor med 325 hestekræfter
Brændstofforbrug: 9,4 km/l ved blandet kørsel
Præstationer: 0-100 km/t på 6 sekunder
Topfart: 250 km/t
Bilen er venligst udlånt af Gunner Due Biler i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.