Festival-chefer til Mallorca
Turen tager intet fra foreningerne, forklarer talskvinde Christina Bilde
Roskilde Festivals ledelse og en lang række medarbejdere tager senere i september på personaletur til Mallorca. Med det formål at diskutere temaet: Udvikling af Roskildegruppens strategi fremover.
Talskvinde Christina Bilde afviser, at turen for i alt 48 personer til ferieøen udhuler overskuddet på godt 10 millioner kr til foreningerne.
Regningen for rejse, opholdet og fortæringen har intet at gøre med de penge, som Foreningen Roskilde Festival tjente i sommer på at arrangere den velkendte Roskilde Festival. Og som ifølge festivalens formålsparagraf skal uddeles til velgørende formål.
Turen til det spanske ferie-mekka ligger nemlig i den del af festivalens struktur, der hedder Roskilde Kulturservice, forklarer Christina Bilde.
Det er privat
- Roskilde Kulturservice er en privat virksomhed, siger hun til Roskilde Avis.
- Den er del af Roskildegruppen, som er en gruppe af virksomheder, der er opstået omkring Roskilde Festival. Roskilde Kulturservice er administrationsselskabet i gruppen.
Turen, som løber over tre og en halv dag, fungerer både som samlet efteruddannelse og personaleudvikling og som teambuilding.
- Den har således både fagligt, kulturelt og socialt indhold. Der er mødepligt, og der afsættes typisk omkring to og en halv dag til fagligt arbejde og en dag til kultur og social aktivitet, oplyser talskvinden videre.
Prisen er hemmelig
Christina Bilde ønsker ikke at oplyse, hvad det koster at gennemføre turen. Men siger i stedet:
- Vi mener, at midlerne er godt givet ud. Vi er meget afhængige af medarbejdere, der kender og forstår “Roskilde-måden”.
- Om pengene kan bruges bedre, skal således ikke blandes sammen med Roskilde Festival, men er alene et spørgsmål om, hvordan man vælger at prioritere personaleudvikling og efteruddannelse i en virksomhed.
Personaleturen er i øvrigt ikke en ny idé, men noget man indførte for cirka 10 år.
- Sidste år var vi i Athen, oplyser Bilde.