Fransk P-model til Køge?

Artiklens øverste billede
Køge-delegationen under deres besøg i Lyon.

KØGE: Kan underjordiske parkeringsanlæg være smukke?

Dette kan der svares et klart ja til hvis du spørger Køge kommunes Teknik- og Miljøudvalg, som lørdag vendte hjem fra en tre dages studietur til Lyon i Frankrig.

Studieturens formål var at se på underjordiske parkeringsanlæg og høre om en sammenhængende trafik- og parkeringspolitik. Lyon er nemlig kendt verden over for sine løsninger på dette område.

Strategien i Lyon er at bygge parkeringsanlæg nede i jorden, gerne i 5-6 etager, og dermed frigøre arealerne på overfladen til byrum til gavn for beboere og handlende. Selvom der bygges ned i jorden er det lykkedes at skabe åbne, lyse og attraktive parkeringskældre. Her er tænkt på sikkerhed, tilgængelighed for alle, på farver, på musik og på kunst. Det er med andre ord muligt at bygge smukke og velfungerende underjordiske parkeringsanlæg.

Det har givet Teknik- og Miljøudvalget vigtig inspiration til de kommende drøftelser med Køge Kyst om deres etablering af de mere end 1500 underjordiske p-pladser, der skal bygges nær Køge Bymidte de kommende 20 år.

Det var også tankevækkende at høre om Lyons prispolitik for parkering. Det er her billigst at bruge de underjordiske p-kældre og dyrere at bruge almindelig kantstensparkering. I den centrale del af byen må der desuden kun parkeres halvanden time, så det sikres at så mange forskellige kunder som muligt kan komme til. Køge indfører jo betalingsparkering i bymidten fra 2014 og inden da skal principperne for taksterne fastlægges.

De første parkeringsanlæg i Lyon blev anlagt centralt i byen under dens pladser og byrum, men i dag satser man mere på at etablere ”parker din bil og rejs-videre-anlæg” i byens udkant. Byen har et omfattende net af moderne offentlige transportmidler, som til stadighed udbygges. Også på det område var Lyons løsninger til stor inspiration for Teknik- og Miljøudvalget.

Udvalgets studietur har været planlagt i lang tid. Køge Byråd har en beslutning om, at der kan foretages én studierejse pr. udvalg i hver valgperiode og Teknik- og Miljøudvalget havde valgt at benytte anledningen til at studere parkering, i forlængelse af den parkeringsstrategi, der netop nu er sendt i høring.  
 
pm

En parkeringskælder i Lyon ...

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.