Graffiti og dåsesuppe på Arken

Ny udstilling åbnet fredag

Artiklens øverste billede
Warhol og Basquiat malede flere store fællesværker. "Third eye" er et af dem. PR-foto.

Frem til 11. januar viser Arken Museum for moderne kunst en stor særudstilling med to amerikanske legender: Andy Warhol og Jean-Michel Basquiat. Udstillingen viser 60 værker. Det drejer sig om malerier af henholdsvis Warhol og Basquiat og en lang række fællesværker, som de to kunstnere skabte i en kort, men intens periode fra 1983 til 1985.

Warhol og Basquiat var begge del af New Yorks kunstscene i midt-firserne, hvor kunstnere, musikere og skuespillere eksperimenterede med kunst, forskellige identiteter, seksualitet og euforiserende stoffer.

I dette miljø var fremtræden og iscenesættelse afgørende for en kunstnerkarriere og væsentlige ingredienser i det endelige kunstværk. Warhol skabte ’scenen’, og Basquiat trådte ind på den som en ung graffitikunstner, der blev et feteret stjerneskud.

De blev dyrket som stjerner i samtiden og mytologiseret i eftertiden. Med deres intense liv, store kunst og tidlige død var de af det stof, som myter skabes af.

En fan og en stjerne
Allerede som teenager var Basquiat stærkt betaget af Warhols arbejde. Siden 1980 havde han besøgt Warhols atelier The Factory flere gange. Warhols gallerist Bruno Bischofberger foreslog, at de to malede sammen, og et unikt samarbejde tog form. Fra 1983-1985 skabte de to kunstnere fælles værker, der blev til i en jævnbyrdig dialog og intens kamp på billeder.

Warhol malede motiverne op, Basquiat malede dem over, ændrede dem og føjede nye motiver til. Værk efter værk blev til som samtaler i farve på lærred.

Udstillingen viser også enkelte værker, som Warhol og Basquiat skabte i samarbejde med den italienske kunstner Francesco Clemente.

Udstillingens mange værker fra fortrinsvis private samlinger er en enestående chance for at få indblik i et usædvanligt samarbejde mellem to kunstneriske temperamenter, der på mange måder fremstår som hinandens modsætninger. Hvor Warhol for længst havde kultiveret masseproduktionen og popkunstens udtryk, slog den unge Basquiat igennem på New Yorks kunstscene som den første sorte kunstner. Det skete med en heftig og ekspressiv malestil, der i en rå blanding af symboler og skrifttegn mimede graffitiens upolerede udtryk.

Arkens udstilling fortæller historien om Warhol og Basquiat. Om tiden, kunstnerrollerne, myterne og om et enestående samarbejde, der slog gnister i værkerne.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.