City Kolding sender igen sin egen øl på markedet
For tredje år i træk sender City Kolding sin egen øl på markedet. Det sker på lørdag i forbindelse med Øllets Dag, og det er en begivenhed, som såvel brygmester Michael Sørensen fra det lokale Trolden Bryghus og citychef Mette Schumacher ser frem til med stor spænding. For hvad siger koldingenserne til den nye øl.
- Det er altid spændende at se en ny øl på markedet. Denne gang er der tale om en mørk øl med et dansk islæt i form af valnødder og enebær, fortæller Michael Sørensen, som elsker at blive udfordret som brygmester, som han nu er blevet det i 2009, 2010 og 2011 af City Kolding.
Det er ikke noget lille antal flasker, City Kolding har bestilt hos Trolden Bryghus (tidligere Troldhede Mikrobryggeri i Olaf Ryes Gade). Det drejer sig om ikke færre end 1400 flasker, som – traditionen tro – hurtigt for ben at gå på. Cityforeningen egen øl er blevet meget populær, så efterspørgslen efter den er stor.
Årets City Kolding-øl har været omkring to måneder undervejs. Alt er håndlavet, hvilket i sig selv er lidt af en begivenhed, og det er samtidig ensbetydende med en lang holdbarhed. For som brygmesteren siger: - Den kan sagtens ligge både to og fem år. Den bliver bare bedre og bedre med årene. Derfor sker der ikke noget ved at købe mange flasker.
Citychefens idé
Det er ikke noget nyt for Michael Sørensen at fremstille ?private label? – altså øl, som brygges efter bestilling. Omkring halvdelen af bryghusets ølproduktion sker på bestilling, og det er med til hele tiden at stille nye krav til produktionen. Gennem årene har bryghuset således fremstillet omkring 30 forskellige slags øl.
Det var for tre år siden citychef Mette Schumacher, der fik idéen til, at City Kolding skulle sende sin egen øl på markedet i forbindelse med Øllets Dag. Den idé har fået en så positiv modtagelse, at det ikke længere står til diskussion, om der skal laves en Kolding City-øl eller ej. Den nye øl vil på lørdag kunne smages i mange af City Koldings butikker.