En forsigtig løve

Peugeot 308 har længe været en populær bil i Danmark, og det ændrer den faceliftede version ikke noget ved, for der er tale om et let facelift.

Artiklens øverste billede

UGENS BILTEST: Peugeot 308 har længe været blandt danskernes foretrukne biler i Golf-klassen, hvor den blandt andet er populær på grund af sin gode blanding af køregenskaber og pris, og det er da netop også lige præcis disse to parametre, som er 308'erens helt store styrke, når det drejer sig om den nye faceliftede Peugeot 308.

Det er måske ikke helt korrekt at kalde den ny, for den har faktisk være hos forhandlerne siden foråret, men det er først sidst i august, at der er officiel introduktion af bilen, og selv om det kan virke en smule mærkeligt, så ændrer det ikke ved, at Peugeot 308 stadig er en glimrende bil.

Hele viften

Faceliftet gælder hele paraden af 308?ere, og denne uges testbil var en 308 SW med en 1,6 e.HDI Microhybridmotor, som er den klart største nyhed i den nye faceliftede version, men mere om det senere.

Ellers er der også forholdsvis store ændringer på fronten, som nu harmonere bedre ind i det nye designsprog, som Peugeot gerne vil stå for, og det er da også lykkes ganske ok, dog uden at den tilnærmelsesvis er så harmonisk i sit udtryk som den nye topmodel 508. Mindre kan dog også gøre det, og personligt synes jeg, at de nye ændringer klart er positive.

Mere konkret er der kommet nye forlygter og en ny grill, så det er jo på ingen måde banebrydende nyt, men et let og vellykket facelift. Bagenden er til gengæld næsten identisk, og det kræver i hvert mere end et almindeligt kendskab til den franske løve for at spotte eventuelle ændringer.

Det samme gør sig stort set gældende i kabinen, hvor designet er helt identisk, mens der trods alt er blevet plads til en ændring i teksturen på plastikken omkring instrumentbordet.

Det betyder med andre ord, at kabinen i den nye faceliftede 308'er stadig holder høj kvalitet, når det kommer til pladsforholdene og ergonomien, mens man godt kunne ønske sig lidt flere aflægningsmuligheder, og en nemmere betjening af radioen.

Når det kommer til køregenskaberne og sikkerheden, så er Peugeot 308 blandt de bedre i Golf-klassen. Styringen er præcis, og selvom man måske nok kunne ønske sig lidt mere accelerationskraft, så klarer den nye faceliftede Peugeot 308 sig rigtig godt både på landevej og motorvej.

Spændende motor

Som nævnt tidligere så er den største nyhed ved faceliftet, at Peugeot 308 nu også kan købes med den nye 1,6 liters microhybrid dieselmotor, som efter forskrifterne kører 21,3 kilometer på en liter diesel.

Det er en ganske habil motor, hvor det især er det lave co2-udslip som springer i øjnene, mens det kniber lidt mere med præstationerne. Den nye motor er dog et fremragende tilbud, til dem som gerne vil gå en smule på kompromis med køregenskaberne for at tilgodese miljøet, og der er på den anden side heller ikke tale om, at køreoplevelsen er dårlig.

Der mangler bare lige det sidste overskud, men det er bestemt til at leve med, og Peugeot 308 med og uden den nye motor skal nok bevare sin plads helt fremme i feltet blandt populære biler i Golf-klassen.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.