Rå RCZ
Peugeot RCZ ser simpelthen fremragende ud, og med den stærkeste motor under kølerhjelmen, så kører den også næsten, som den ser ud
UGENS BILTEST: Lad os starte med en lille historietime. På biludstillingen i Frankfurt i 2007 viste Peugeot for første gang konceptbilen RCZ frem, men de færreste troede på, at bilen nogensinde ville blive sat i produktion.
De måtte dog revurdere deres synspunkt blot seks måneder senere, da bilcirkusset var flyttet til Genève, for her løftede franskmændene sløret for, at Peugeot RCZ ville blive til virkelighed.
Det blev den så i 2010, hvor den blev introduceret på det danske marked. Bilen kom med to forskellige motorer, eller det vil sige, det var begge en 1,6 liters benzin turbomotor, men med henholdsvis 156 og 200 hestekræfter.
Jeg har tidligere fået fornøjelsen af at prøvekøre Peugeot RCZ med den lille motor, og den gang var det eneste kritikpunkt, at bilen simpelthen så ud af mere, det vil sige, at man forventede væsentligt mere acceleration og køreglæde, end hvad de 156 hestekræfter kunne præstere, så da muligheden nu bød sig, så var det svært at sige nej til endnu en tur i den smukke RCZ, men nu i udgaven med 200 hestekræfter.
Sådan skal det være
Lad det være sagt med det samme, versionen med de 200 hestekræfter klæder Peugeot RCZ væsentlig bedre. For selvom man måske stadig forventer endnu mere, når man først kaster et blik på bilen, så gør de 200 hestekræfter nu et fortrinligt stykke arbejde, og der er masser af kræfter og overskud hele vejen op igennem den sekstrins manuelle gearkasse.
Gearskiftet sidder som det skal, og når man træder speederen i bund og ellers giver den gas op igennem gearene, så har man virkelig følelsen af, at man sidder i en lille kræftfuld bil, som kører som den ser ud, og det vil sige super, super godt. For selvom den store motor klart er at foretrække, så er det nu stadig designet, som er Peugeot RCZ's helt store force, for den ser ganske enkelt fremragende ud.
Bilen vækker en masse opmærksomhed med sit aerodynamiske udtryk og de bløde kurver og forme, og man kan ikke lade være med at lade tankerne glide hen på Audi TT, for rent visuelt har de to biler en masse tilfælles. De runde bløde former, hjulene der er mast ud til siden, og det faktum at begge biler er små kompakte coupéer gør, at man utvivlsomt kan drage mange paralleller mellem de to biler.
Der er da heller ingen tvivl om, at Peugeot RCZ bliver en hård konkurrent til Audi TT, for bilen er mindst lige så smuk, og så er den altså væsentlig billigere
Spiser sving for sjov
Der er dog selvfølgelig også forskel på de to biler, når først man har prøvet en Peugeot RCZ, så lever den også sit eget liv. Rent designmæssigt skiller den sig blandt andet ud fra en Audi TT ved de to meget karakteristiske pukler, som strækker sig hele vejen oppe fra taget og ned igennem bagruden.
Nu er bilen jo andet end en skønhedskonkurrence, og Peugeot RCZ skal vurderes på andet end det rent visuelle, hvor den helt sikkert høster topkarakter.
Det gør den også næsten, når det kommer til køreoplevelsen, for med den store motor, er der væsentlig mere harmoni imellem forventningerne til bilen, når man kigger på den, og så det den reelt kan præstere. Det helt store accelerationskick udebliver dog, men den er bestemt stadig hurtig, og så lægger den formidabelt på vejen, og den spiser sving for sjov.
I kabinen er instrumentering let og overskuelig, og der er alt, hvad der skal være af udstyr. Der er desuden også to bagsæder, men pladsen er så trang, at de ikke er til megen nytte, og de kan lige så godt foldes samme, så der bliver ekstra plads i bagagerummet, som dermed kan rumme hele 639 liter, hvilket er imponerende for en sportsvogn.