Enghøjskolen løfter eleverne mest
Rapport viser, at Enghøjskolen har størst undervisningseffekt på eleverne
Det viser en rapport fra KREVI, der har foretaget en analyse af landets folkeskolers faglige kvalitet og deres undervisningseffekt. KREVI er det kommunale og regionale evalueringsinstitut. Når man beregner undervisningseffekten, tager man højde for en række sociale faktorer, der forventes at påvirke elevernes afgangsprøveresultater. Det betyder, at en skole, der har et socialt dårligt stillet klientel, kan få en positiv undervisningseffekt, hvis eleverne klarer afgangsprøverne bedre, end man skulle forvente. Positiv undervisningseffekt betyder altså, at skolerne har lært eleverne mere, end man kunne forvente ud fra elevsammensætningen, negativ undervisningseffekt betyder det modsatte. Men de gode resultater kommer ikke ud af den blå luft. Tværtimod er årsagen til Enghøjskolens gode resultater en bred og koncentreret indsats, siger Enghøjskolens afdelingsleder Lene Mørkholt. - Vi er gode til at tage udgangspunkt i de elever vi har, se på det enkelte individ og møde dem hvor de er, forklarer Lene Mørkholt. På Enghøjskolen arbejdes der med en lang række indsatser, der er med til at løfte eleverne. Skolen er blandt andet omdrejningspunkt for en fireårig partnerskabsaftale indgået mellem Integrationsministeret og Hvidovre kommune. - Herunder arbejder vi med mange forskellige forløb, blandt andet turbodansk og kompetenceudvikling af lærerne, hvor lærerne har arbejdet med relationer, fortæller Lene Mørkholt og fortsætter. - Vi ved, at vi hele tiden skal have fokus på den faglige dimension. Lene Mørkholt forklarer, at en struktureret indsats blandt andet på læseområdet er en af de mange områder, der fokuseres på på Enghøjskolen. - Vi har i mange år arbejdet meget struktureret med vores læseindsats, hvilket har betydet rigtig gode læseresultater for rigtig mange af vores elever, siger hun og understreger, at det er både ledelse og lærere, der er meget bevidste om, at det er helt afgørende ikke at slippe fokus. Fremadrettet er Enghøjskolen desuden i gang med en række projekter, som vil fastholde og videreudvikle skolens gode læringsstil. Blandt andet kan nævnes koncentrerede matematikforløb og et tre-årigt projekt, hvor skolen med aktionslæring vil optimere undervisning ved at lave afgrænsede undervisningsforløb. Lene Mørkholt påpeger desuden, at det ikke udelukkende er det faglige område, der har betydning. Et udvidet skole-hjem-samarbejde og ekstra tiltag i forhold til lektiehjælp og en skole-hjem-vejleder har ligeledes en stor effekt. - Et udvidet skole-hjem-samarbejde, hvor der for eksempel bliver arbejdet med legegrupper fungerer rigtig godt og betyder noget for børnenes trivsel og dermed læring, siger Lene Mørkholt og tilføjer: - Og så har det også noget at gøre med, at forældrene stoler på, at vi som skole vil børnene det bedste - at vi har samme dagsorden som forældrene, slutter viceskolelederen. I rapporten fra Krevi konkluderes det desuden, at skolestørrelsen har en effekt på effekten af undervisningen, men som det kan ses af tallene i rapporten (se boks), betyder det ikke, at alle små skoler har en stor undervisningseffekt. Tallene og beregningerne i rapporten er baseret på afgangsprøverne i 2007, 2008 og 2009.