80 % af de ældre har en computer?
Kommmunens nye spareplan, der betyder at man ikke længere kan henvende sig i Borgerservice på Hvidovre Rådhuset, vækker harme blandt pensionisterne
Både i Ældrerådet, hos Ældre Sagen og i pensionistforeningerne har denne nye spareplan været kritiseret voldsomt. Det passer ikke! Det har således vakt direkte harme, at man fra kommunal side har hævdet, at ¿80 % af de ældre har en computer¿. Det ligner unægtelig en grov kommunal overdrivelse. - Det tror vi heller ikke på, siger man i pensionistforeningen Nordlyset, og for at for klarhed over sagen har man udsendt et spørgeskema, som man beder medlemmer besvare inden den 1. september i år. Man ønsker altså at efterprøve den kommunale påstand. Hvidovre Kommune hævder også, at det nye forslag vil indebære en betydelig besparelse for kommunen; - det vil koste under en tredjedel at gøre det på denne måde, siger man. Men hvad med de borgere der ikke har en computer, de ældre og dem, der er uvenner med en sådan tingest og ikke har tænkt sig at investere i den? - Det er vores indtryk, at netop gruppen af ældre medborgere er dem, som mest benytter Rådhusets medarbejdere til at hjælpe i forskellige sager, skriver pensionistforeningen Nordlyset. - Hvis disse mennesker ikke kan klare en computer eller et internet, hvordan er de så stillet? Gå på biblioteket! Det fortælles, at en ældre medborger, der stillede netop dette spørgsmål til kommunens borgerservice fik svaret: ¿Så gå på biblioteket og lad dem hjælpe dig¿. Det lyder lidt ulogisk, for uanset at man flytter besparelsen fra Rådhusets slunkne kasse til biblioteket, så er det vel i sidste instans den samme kasse, pengene skal komme fra? En ældre medborger er nok heller ikke særlig begejstret ved at blande en fremmed bibliotekar ind i sine private gøremål. Imens venter vi spændt på at få verificeret den kommunale påstand om at ¿80 % af de ældre har en computer!¿... mads-