Renault Twingo med kræfter og komfort
Der er efterhånden rigtig hård kamp i segmentet for de helt små biler, men Renault Twingo formår alligevel at skille sig lidt ud fra mængden
UGENS BILTEST: Renault Twingo er efterhånden en af de gamle drenge på markedet. For den første Twingo blev præsenteret det samme år, som John Faxe Jensen og Kim Vilfort sendte hele nationen i ekstase, da de afgjorde EM finalen imod Tyskland.
Det er altså helt præcist 19 år siden, og som det er tilfældet med dansk fodbold, så har Renault Twingo også haft sine op og nedture i løbet af de 19 år. Tilbage i 1992 blev Twingo lanceret som en lille charmetrold, som med sin størrelse og formgivning især var henvendt til de kvindelige købere.
Renault havde tilsyneladende fat i den lange ende den gang, for Renault Twingo blev hurtigt en levende klassiker, som med sin anderledes og sjove indretning, der var med til at får den lille bil til at virke stor indvendigt, hurtigt fik fortjent opmærksomhed blandt bilkøberne
Mere motor
I dag er selve konstruktionen af Renault Twingo mere ordinær, eller det vil sige der er bare kommet mange andre små biler på markedet, og dem skiller Renault Twingo sig ikke så meget ud fra.
Til gengæld så står Renault Twingo stærkt på motorfronten i forhold til mange af de direkte konkurrenter som Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. De er nemlig alle udstyret med en trecylindret rækkemotor, og yder alle cirka 68-69 hestekræfter, mens Renault Twingo har fået en ekstra cylindre, så der under kølerhjelmen gemmer sig en firecylindret motor, som yder 75 hestekræfter, og det er egentlig Twingos helt store fortrin i forhold til konkurrenterne.
De ekstra cylindre og de ekstra hestekræfter, kan dog ikke bruges til noget, hvis ikke den ekstra effekt leveres ordentligt, og det gør den heldigvis i Renault Twingo.
Bilen har lige lidt mere overskud end konkurrenterne, og bag dette overskud gemmer sig en væsentlig bedre lyd, en bedre trækkraft og en roligere tomgang. Alt sammen små ting, der dog er med til at gøre motoren i Renault Twingo til den bedste i klassen.
Men selv om motoren er hjertet i en bil, så er den dog ikke alt, så spørgsmålet er, hvordan Renault Twingo klarer sig på alle de andre parametre, som er med til at skabe et helhedsbillede af en bil.
Hvor er dørene?
Komforten er fin i Renault Twingo, så det er ikke her, at konkurrenterne har noget at hente. Ja det er faktisk sådan at komforten er væsentlig bedre, end hos mange af konkurrenterne. Det skyldes blandt andet, at affjedringen er glimrende i Renault Twingo, og så er pladsen for og bag også helt acceptabel.
Indretningen i kabinen er spartansk, men det skal den næsten være i en minibil, og her skiller Renault Twingo sig hverken positivt eller negativt ud fra mængden. Hvis man skal finde et kritikpunkt, så kan det undre, at Renault Twingo kun kan købes med tre døre, hvilket besværliggøre ind - og udstigningen til bagsædet.
Det er dog igen til at leve med, og alt i alt, så er Renault Twingo en glimrende bil i segmentet for de helt små biler, og det kan undre en smule, at den aldrig rigtig er slået helt igennem hos danskerne.
Bilen er venligst udlånt af Viggo Petersen Auto A/S i Køge, hvor den kan ses og prøvekøres.