Sparsommelig svensk stationcar
Den nye Volvo V60 fås nu også i en sparsommelig udgave, da den nu introduceres i Drive versionen, til glæde for miljøet og pengepungen.
UGENS BILTEST: I slutningen af 2010 introducerede Volvo den nye V60 på det danske marked, og der var virkelig tale om en fornyelse af den gamle "herregårdsvogn", som i høj grad var blevet meget mere sporty.
Hvor den tidligere udgave af Volvo V60 havde meget kantede former, så var, eller er, den nye udgave langt mere dynamisk, og formerne er blødere og rundere.
Det ses især på den bagerste del af bilen, som umiddelbart minder mere om én coupé end én stationcar. Det giver faktisk en meget harmonisk bil, for fronten minder meget om S60éren, og derfor passer de dynamiske linjer rigtig godt ind i det samlede billede af bilen.
Til forskel fra den gamle V60?er så er højden på taget bevaret, mens det er hældningen på rudelinjen, som giver bilen det sporty udtryk, og derfor er der heller ikke gået på kompromis med pladsen i kabinen. Rent udtryksmæssigt er Volvo V60 Sportswagon med andre ord rigtig flot, og den ser ud som en sporty stationcar skal.
Blød og rund i formerne samt dynamisk, og så er der stadig godt med plads i kabinen, og ikke mindst i bagagerummet, som der jo gerne skal være i en stationcar
Ny Motor
Alt dette har Volvo selvfølgelig ikke ændret på, og heldigvis for det. Der er dog alligevel noget nyt og spændende at berette fra det svenske, da den nye V60 nu også er kommet i den sparsommelige Drive-udgave med dieselmotor, præcis som de øvrige Volvoer.
Det er en nyhed, som man hos Volvo fuldt forståeligt har store forventninger til på det danske marked, hvor man forventer, at det bliver den klart mest solgte variant, og det kan den da også sagtens gå hen og blive.
Den har i hvert fald umiddelbart alle forudsætninger for det, da den bliver den mest brændstoføkonomiske i V60 familien samtidige med, at det også bliver den billigste. Oven i det, så er der overhovedet ikke gået på kompromis med køreegenskaberne, for køreoplevelse i Volvo V60 Drive er ikke blevet ofret på miljøets og sparsommelighedens alter.
Bilen er stadig dynamisk hele vejen op igennem de seks gear, og der er masser af overskud og trækkræft. Det er en ren fornøjelse, når man bare cruiser derudaf, men man kan rent faktisk også få den sparsommelige V60 og sedanen S60 med anhængertræk, hvilket langt fra er en selvfølgelighed, når det kommer til spareudgaver, og så kan de mange kræfter for alvor komme til sin ret
Klasse kabine
Den høje kvalitet går igen i kabinen, hvor der ikke er ændret noget. Her emmer simpelthen af klasse og kvalitet. Lige fra sæderne, som Volvo jo er så kendte for, til valget af udseendet på instrumenterne, er der styr på de små detaljer.
Hvis vi lige skal dvæle lidt ved sæderne, så sidder man bare fantastisk, og fra det øjeblik man sætter sig bag rattet, så har man bare lyst til at cruise derudaf, for komforten er i top.
Det samme er sikkerheden selvfølgelig også, for her har Volvo altid ligget i front. Som standard finder man blandt andet ESC og City Safe, der forhindrer, at man påkører en forankørende med op til 30 km/t, mens der er mulighed for at tilkøbe diverse andre sikkerhedsforanstaltninger.
Så hvis man gerne vil have en super, sparsommelig, svensk, stilbevidst stationcar, så er Volvo V60 drive bestemt svaret.