Viril Peugeot 308 CC

Peugeot har lavet et mindre facelift af Peugeot 308 CC, men det er bestemt ikke et ubetydeligt et af slagsen. For der er blandt andet blevet plads til en ny motor

Artiklens øverste billede

UGENS BILTEST: Peugeot 308 CC er en såkaldt coupé-cabriolet, som i modsætning til de traditionelle cabrioleter ikke er bygget over sedan udgaverne. Peugeot 308 CC er baseret på den populære hatchback, og det betyder også at Peugeot 308 CC er væsentlig tungere end det, man normalt forbinder med en cabriolet.

Det stiller selvfølgelig også visse krav til kræfterne under motorhjelmen, for man kan jo ikke kører rundt i en sløv cabriolet.

Derfor er det nye facelift af Peugeot 308 CC også yderst velkomment, da det blandt andet betyder, at der er blevet plads til den 200 hestekræfter stærke 1,6 liters turbo benzinmotor, som vi blandt andet også kender fra den frække Peugeot RCZ, og det er netop denne virile motor, som lå under kølerhjelmen på denne uges testbil, og lad det være sagt med det samme, det var en fremragende oplevelse.

Super køreoplevelse

Undertegnet har nemlig tidligere siddet bag rattet i en Peugeot 308 CC med en tilsvarende turbomotor men med blot 150 hestekræfter.

Det var så ment også en ganske fin køreoplevelse, men der manglede ligesom lige det sidste overskud hele vejen op igennem gearene. Det har Peugeot 308 CC så bestemt fået nu med den nye 200 hestekræfters turbomotor, som ganske enkelt er en fremragende motor.

Fra det øjeblik man slår taget ned, og mere om hvordan det foregår senere, og man sætter bilen i første gear, så føles det bare rigtigt. Accelerationen er bestemt en cabriolet værdig, og især når man rammer andet gear sker der ting og sager.

De 100 kilometer i timen rundes efter 8,3 sekunder, og det er bestemt en godkendt præstation, når man tager i betragtning, at Peugeot 308 CC faktisk er en temmelig tung bil. Når speederen presses i bund i sjette gear, stopper speedometeret ikke før nålen rammer de 240 kilometer i timen, så der er bestemt masser af acceleration og fart i Peugeot 308 CC, lige præcis som det skal være i en cabriolet.

Lyden fra motoren er en anden vigtig ting, når det drejer sig om den "ægte" cabriolet følelse, og her skuffer Peugeot 308 CC heller ikke. Der er nemlig indbygget et lydsystem, der ifølge Peugeot selv skulle give motoren en mere dyb snerren, når der accelereres, og der er bestemt noget om snakken. Peugeot 308 CC med den 200 hestekræfter stærke turbomotor lyder i hvert fald forbandet godt.

Komfortabel og rar

Det var så en masse ord om, hvordan Peugeot 308 CC kører og lyder, når taget er slået ned, men fordelen ved, at Peugeot 308 CC er baseret på en hatchbacken, er blandt andet, at der er et højt komfortniveau, og bilen kan sagtens fungere, selv hvis man er en lille familie på fire, om end der dog er begrænset bagagerumsplads, når taget er kørt ned.

Pladsforholdene i kabinen er dog fine, og det fuldelektriske tag køres op og ned via en knap, som sidder mellem forsæderne. Det tager cirka 20 sekunder, og det er nemt og ligetil. Peugeot 308 CC er i det hele taget en rigtig god oplevelse, og hvis man har mulighed for det, så anbefales det, at investere i udgaven med den 200 hestekræfter stærke turbomotor, som virkelig er et godt bekendtskab.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.