Hyundai I30 er stadig fyldt med harmoni
Det er efterhånden ved at være en årlig tradition, at Hyundai i løbet af sommeren kommer med en ny kampagnemodel af deres populære I30
UGENS BILTEST: Sidste sommer fejrede koreanske Hyundai deres officielle sponsorat af 2010's helt store sportsbegivenhed, VM i fodbold, ved, at lancere en World Cup edition af den populære I30.
Der var ikke tale om et decideret facelift, men Hyundai havde skruet lidt ned for prisen og op for udstyrsniveauet. Denne øvelsen har bilproducenten nu udført igen, men i modsætning til sidste år, så hedder den specielle version ikke World Cup men Sense, og der er desuden også forskel på, hvilket udstyr der er i, og hvilken motor som lægger under motorhjelmen.
Nyhederne
Hyundais kampagnemodel af I30 anno 2011 hedder som nævnt Sense, men det er nu ikke fordi man rent visuelt kan se nogle forskelle udvendigt på bilen, og det skyldes ganske simpelt, at der ikke er nogle.
Til gengæld er der skruet op for udstyrsniveauet i kabinen i forhold til, hvad der ellers er standard i Hyundai I30, og det er selvfølgelig med til at højne komfortniveauet. Især her i sommervarmen kan det være rart med et fuldautomatisk klimaanlæg, og det er standardudstyr i Hyundai I30 Sense.
Der er dog også tænkt på, hvordan det er at være dansker i de kolde vintermåneder, så sædevarme er desuden også en integreret del af Hyundai I30 Sense. Ellers består nyhederne af en bakalarm, rat i kunstlæder og elruder bagtil.
Der er selvfølgelig ikke tale om banebrydende nyt, men samtidige med at Hyundai har skruet 25.000 kroner af prisen, så står Hyundai altså med en yderst konkurrencedygtig bil.
Livlig og frisk
Ud over ekstraudstyret, som nu er standard, så er det nemlig også en yderst velfungerende motor, som lægger under motorhjelmen.
Der er dog ikke tale om nogen nyhed, da det er en velkendt klassiker fra Hyundais motorprogram, nemlig den populære 1,6 CRDI motor, som nu kører 25,6 km/l ved blandet kørsel.
Det er ikke umiddelbart noget kraftværk af en motor, men Hyundai I30 er heller ingen stor bil, så der er egentlig fin harmoni, og motoren leverer et gedigent stykke arbejde, hvilket er lig med en frisk og livlig bil med god acceleration og godt med overskud hele vejen op igennem gearene.
Harmonien er egentlig gennemgående hele vejen igennem, for det er egentlig også et fint kodeord, når det kommer til køreegenskaberne. Styringen er nemlig fin, og der er hverken tendens til over eller understyring, og den lægger fint i svingende.
Udstyr slår pris
Det er som nævnt tidligere på udstyrsfronten, at Sense versionen skiller sig ud fra den almindelige I30 med 1,6 liters motor. Så hvis du alligevel går og overvejer at investere i en Hyundai I30, så kan du lige så godt vælge Sense versionen.
Du får i hvert fald rigtig meget bil og køreglæde for prisen, og Hyundai I30 Sense kan både tilfredsstille dem, der kan lide acceleration og fart, og dem som foretrækker magelighed, for bilen er på ingen måde modtagelige fir ujævnheder og bump i vejen.
Så der er ikke noget, der taler imod at vælge Hyundai I30 Sense, hvis du er på udkig efter en mindre familiebil til en fornuftig pris.