Gang i Nordvestbanen
Detailprojekteringen af dobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød er gået i gang
Det bliver et konsortium bestående af Atkins og Cowi, der skal stå for den detaljerede projektering af udvidelsen af Nordvestbanen. Banen skal forsynes med et ekstra spor mellem Lejre og Vipperød, så den bliver dobbeltsporet hele vejen fra Roskilde til Holbæk.
Arbejdet omfatter også ombygning af fire togstationer og nedlæggelse af fire jernbaneoverkørsler på strækningen. Baneudvidelsen og de øvrige anlægsarbejder ventes færdige i 2014.
Herefter vil det være muligt at køre med 20 minutters drift i hver retning med en tophastighed på op til 160 km/t. I dag er den maksimalt tilladte hastighed 120 km/t. På banen køres der i dag med halvtimes drift i hver retning.
Stationerne mellem Roskilde og Holbæk, som er Lejre, Hvalsø, Tølløse og Vipperød, vil få udbygget deres perroner til 250 meters længde, og overgange ved disse stationer vil blive erstattet af gangtunneler eller gangbroer, da de nuværende overgange hen over banen ikke er tilladt ved de nye høje hastigheder.
Samtidig vil signalsystemerne på banen blive opgraderet, så de passer til togenes øgede hastigheder og dermed længere sikkerhedsafstande.
Det samlede projekt omkring Nordvestbanen andrager ifølge projektets anlægslov 1,3 milliarder kroner.