Gang i Nordvestbanen

Detailprojekteringen af dobbeltsporet mellem Lejre og Vipperød er gået i gang

Artiklens øverste billede
Fra 2014 er der to spor hele vejen fra Roskilde til Holbæk. Udbygningsarbejdet er gået i gang.

Det bliver et konsortium bestående af Atkins og Cowi, der skal stå for den detaljerede projektering af udvidelsen af Nordvestbanen. Banen skal forsynes med et ekstra spor mellem Lejre og Vipperød, så den bliver dobbeltsporet hele vejen fra Roskilde til Holbæk.
Arbejdet omfatter også ombygning af fire togstationer og nedlæggelse af fire jernbaneoverkørsler på strækningen. Baneudvidelsen og de øvrige anlægsarbejder ventes færdige i 2014.
Herefter vil det være muligt at køre med 20 minutters drift i hver retning med en tophastighed på op til 160 km/t. I dag er den maksimalt tilladte hastighed 120 km/t. På banen køres der i dag med halvtimes drift i hver retning.
Stationerne mellem Roskilde og Holbæk, som er Lejre, Hvalsø, Tølløse og Vipperød, vil få udbygget deres perroner til 250 meters længde, og overgange ved disse stationer vil blive erstattet af gangtunneler eller gangbroer, da de nuværende overgange hen over banen ikke er tilladt ved de nye høje hastigheder.
Samtidig vil signalsystemerne på banen blive opgraderet, så de passer til togenes øgede hastigheder og dermed længere sikkerhedsafstande.
Det samlede projekt omkring Nordvestbanen andrager ifølge projektets anlægslov 1,3 milliarder kroner.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.