Luftens isbrydere

Vestergaard i Gevninge er verdens førende med afisnings-biler til fly

Artiklens øverste billede
Virksomheden i Gevninge fremstiller verdens mest avancerede maskiner, der sørger for at flyene også kan lette fra lufthavnen om vinteren. (Fotos: Erling J.)

- Vores biler til af-isning er mere effektive end konkurrenterne. Selv om de er dyrere, bruger de mindre af det dyre glykol, så på den måde tjener de sig hjem alligevel. Sådan forklarer Stefan Vestergaard, anden generation i firmaet med samme navn, at virksomheden i Gevninge med godt 300 ansatte er førende i hele verden, når det gælder af-isning af fly i lufthavnene. - Glyko, der sørger for, at flyet ikke straks iser til på ny, koster nemlig over 10 kr. literen. Selv om stoffet blandes op med vand, er det derfor afgørende, at bilen kan rense flyet for is meget hurtigt og effektivt. Det bliver billigere på den måde, fortæller Stefan Vestergaard.

Gennembrud med elefant

Firmaets biler sikrer, at flyene holdes isfri om vinteren. Specielt hvis der kommer sne og is på vingerne, ødelægger deres bæreevne til at få maskinen i luften. Virksomheden er en af de største i Lejre kommune. Kunderne er lufthavne, flyselskaber eller underleverandører, der skal få isen af flyene i lufthavnene. 98 pct. går til eksport. Gevninge-firmaet fik sit store gennembrud med sin nye bil, kaldt ?Elefant? i 1982. - Vi er glad for at være placeret her, hvor det er muligt at tiltrække kvalificeret arbejdskraft fra en stor del af Sjælland, forklarer Stefan Vestergaard. - Når de kommer til os, kan de dreje af motorvejen, før rigtigt køen begynder. Firmaet har en udviklingsafdeling med 35 ingeniører og andre teknikere. På værkstedet arbejder 170 elektrikere, smede, mekanikere og andre faglærte. Endelig er der også en salgs- og service-organisation.

Stefan Vestergaard fører firmaet videre efter sin far, der grundlagde det i 1962.

Store krav

- Produktionen stiller store krav til alle medarbejdere, fortæller Stefan Vestergaard. - Næsten hver eneste af-isnings-bil skal udformes specielt til den enkelte kundes krav. Så vi må både sørge for fleksibilitet og et højt fagligt niveau. Der er ikke plads til svigt i noget led, men vi har også en stor faglig stolthed. Motivationen holdes bl.a. oppe gennem kontant belønning. Alle får andel i overskuddet, lige fra ingeniørerne til smeden. Direktion og ledelse består af ca. 15 mennesker. - Vi har en stor uddelegering af ansvar, for man kan ikke styre alt som chef. Samtidig har vi fået en virksomheds-kultur, hvor vi altid kan tale åbent om tingene. Det motiverer også medarbejderne. tk

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.