Gungehus får tilskud til assistance
"Også på Gungehusskolen har vi elever, der gør større indtryk på skolen end skolen på dem".
Sådan siger skoleleder Jørgen Angermann til "Linje 14" (Hvidovre Lærerforenings medlemsblad) om det faktum, at Gungehusskolen for halvandet år siden ansatte en undervisningsassistent til at oprette ro og orden i klasser, hvor enkelte elever "ikke kan samle sig om undervisningen".
Og nu får Gungehusskolen tilmed tilskud til forsøgsordningen. Hvidovre Kommune har nemlig søgt om midler fra staten, som har afsat 10 mio. kr. til forsøg med undervisningsassistenter på de danske folkeskoler. Et projekt, med inspiration fra Finland og Skotland, hvor ordningen kører permanent med stor succes.
Gungehusskolen er dermed den eneste skole i Hvidovre, der er med i forsøget. Hvidovre Lærerforeningen følger projektet på tæt hold.
- Forsøget bakker op om nogle af de tanker, Hvidovre Kommune havde med "Leg og Læring". Og jeg synes, at det er rigtig godt, hvis vi får støtte til at inkludere nogle af de elever, der kan gøre undervisningen vanskelig, så vi øger det faglige niveau samtidig med, at vi rummer flere elever i folkeskolen, siger Flemming Ernst, kredsformand for Hvidovre Lærerforening.
Det er et stigende pres på lærerne, fokus på skolernes faglighed og kravet om rummelighed, der gør, at man har ansat en undervisningsassistent på Gungehusskolen.
Med de nye midler fra staten har Gungehus ansat yderligere en medarbejder i funktionen, så man nu har assistance 50 timer om ugen.