Sydbank fik mange nye kunder i 2009
ÅRSRESULTAT:
Opbakningen til Sydbank fra nye og eksisterende kunder har været i top i 2009, og banken kvitterer med et solidt årsresultat.
Sydbank opnåede i 2009 et tilfredsstillende resultat før skat på 998 millioner kroner. Det solide årsresultat skyldes flere faktorer, og her peger banken på antallet af kunder som et vigtigt element.
– Vi har i 2009 budt mange nye kunder velkommen – 17 procent flere nye kunder end i 2008. Det er vi meget glade for og også stolte af. Samfundet er trods alt midt i den værste økonomiske krise i mange, mange år. Vi tager det som et skulderklap til den måde, vi driver bank på, siger regionsdirektør Hans Iversen , Sydbank i region Sjælland.
I et år, hvor egenkapitalen er forøget med 29 procent, og hvor Sydbank har haft styrken til at sige nej tak til statslån under Bankpakke II, er kundernes tillid til Sydbank i top.
– Vi har ikke alene sagt velkommen til mange nye privat- og erhvervskunder, også vores afgang af kunder har været meget lille, fordi kunderne fortsætter med at betro os deres bankforretninger, konstaterer Hans Iversen Sydbanks årsresultat bærer dog også præg af krisen. Nedskrivningerne på udlån udgør næsten 1,2 milliarder kroner.
– Det er klart, at krisen også kan aflæses i vores regnskab. Så store nedskrivninger er desværre en naturlig konsekvens af det stormvejr, som samfundet har været ude i, siger Hans Iversen
Plads til endnu flere kunder
Men Sydbanks tilfredsstillende årsregnskab skyldes ifølge Hans Iversen også en pæn handelsindtjening, faldende omkostninger og et beholdningsresultat på knap en halv milliard kroner:
– Kunderne handler nu igen med værdipapirer i stort set samme omfang som før finanskrisen. Og samtidig har folkene bag bankens egne beholdninger skabt et flot resultat i 2009.
– Med det resultat føler vi os godt rustede til 2010 og er klar til at tage imod endnu flere kunder, slutter regionsdirektør Hans Iversen, Sydbank, region Sjælland.
pm