Virksomheder og institutioner i givtigt samarbejde

Cumuli ApS og Køge Handelsskole har været en del af forsøgsprojektet ”Innovationskraft i institutioner og virksomheder”.

Artiklens øverste billede
Køge Handelsskole. (Foto: JCJ).

UDDANNELSE : Nyt projekt gør virksomheder og uddannelsesinstitutioner klogere på hinanden og fører til frugtbar innovation. Det viser en ny rapport om forsøgsprojektet "Innovationskraft i institutioner og virksomheder".
Når virksomheder og uddannelsesinstitutioner arbejder sammen om at løse hinandens udviklingsudfordringer, bliver de dygtigere til forretnings- og produktudvikling.
For eksempel har koncept-, design- og kommunikationsvirksomheden Cumuli ApS haft stor glæde af et samarbejde med erhvervsakademiet på Køge Handelsskole.
Begge parter havde på forhånd relativ stor, faglig indsigt i og erfaring med udviklingsprocesser. De oplevede dog, at de blev bedre til at arbejde med løsning af udfordringer gennem samarbejdet med en partner, der matchede dem fagligt og niveaumæssigt.
Cumuli ApS og Køge Handelsskole har været en del af forsøgsprojektet "Innovationskraft i institutioner og virksomheder". Programmet er skabt af Dansk Erhverv, HK/Danmark og Undervisningsministeriet i 2007.
Parternes samarbejde er beskrevet i en ny projektrapport med titlen "Dokumentation: Innovationskraft i institutioner og virksomheder" for de tre partnere. Rapporten er udgivet af Kultur og Kommunikation.
I rapporten udledes det, at et væsentlig udbytte ved samarbejdet mellem institutioner og virksomheder er berigelsen ved at blive sat sammen med andre, der har andre udfordringer og optikker og derfor kan stille spørgsmål som "hvorfor er det lige, I gør sådan?"
Blandt konklusionerne i rapporten er desuden, at programmet har været en gevinst for både virksomheder og institutioner, og at institutionerne har bidraget med en større faglig viden til virksomhedernes udfordringer med udvikling end virksomhederne selv.
Virksomhederne har fået indsigt i institutionernes faglige ekspertise, og institutionerne har styrket deres selvopfattelse som kompetente medspillere.
En del af deltagerne udtrykker, at den virkelige værdi blev tydelig, efter projektet sluttede. Forløbet har sat en proces i gang og skabt et fundament for at indgå nye samarbejder og udvikle det eksisterende, der bygger oven på den skabte relation og fælles proces.
Undervisningsminister Bertel Haarder peger på, at det nye og spændende ved denne type partnerskabsaftaler er, at institutioner og virksomheder har været igennem den samme udviklingsproces.
- Samarbejdet har været en gevinst for begge parter, ved at virksomhederne har fået indsigt i institutionernes faglige ekspertise, og institutionerne har fået styrket deres selvopfattelse som kompetente medspillere, siger han.
Læs rapporten her www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/100211_dokumentation_innovationskraft.ashx .
pm

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.