Virksomheder og institutioner i givtigt samarbejde
Cumuli ApS og Køge Handelsskole har været en del af forsøgsprojektet ”Innovationskraft i institutioner og virksomheder”.
UDDANNELSE
: Nyt projekt gør virksomheder og uddannelsesinstitutioner klogere på hinanden og fører til frugtbar innovation. Det viser en ny rapport om forsøgsprojektet "Innovationskraft i institutioner og virksomheder".
Når virksomheder og uddannelsesinstitutioner arbejder sammen om at løse hinandens udviklingsudfordringer, bliver de dygtigere til forretnings- og produktudvikling.
For eksempel har koncept-, design- og kommunikationsvirksomheden Cumuli ApS haft stor glæde af et samarbejde med erhvervsakademiet på Køge Handelsskole.
Begge parter havde på forhånd relativ stor, faglig indsigt i og erfaring med udviklingsprocesser. De oplevede dog, at de blev bedre til at arbejde med løsning af udfordringer gennem samarbejdet med en partner, der matchede dem fagligt og niveaumæssigt.
Cumuli ApS og Køge Handelsskole har været en del af forsøgsprojektet "Innovationskraft i institutioner og virksomheder". Programmet er skabt af Dansk Erhverv, HK/Danmark og Undervisningsministeriet i 2007.
Parternes samarbejde er beskrevet i en ny projektrapport med titlen "Dokumentation: Innovationskraft i institutioner og virksomheder" for de tre partnere. Rapporten er udgivet af Kultur og Kommunikation.
I rapporten udledes det, at et væsentlig udbytte ved samarbejdet mellem institutioner og virksomheder er berigelsen ved at blive sat sammen med andre, der har andre udfordringer og optikker og derfor kan stille spørgsmål som "hvorfor er det lige, I gør sådan?"
Blandt konklusionerne i rapporten er desuden, at programmet har været en gevinst for både virksomheder og institutioner, og at institutionerne har bidraget med en større faglig viden til virksomhedernes udfordringer med udvikling end virksomhederne selv.
Virksomhederne har fået indsigt i institutionernes faglige ekspertise, og institutionerne har styrket deres selvopfattelse som kompetente medspillere.
En del af deltagerne udtrykker, at den virkelige værdi blev tydelig, efter projektet sluttede. Forløbet har sat en proces i gang og skabt et fundament for at indgå nye samarbejder og udvikle det eksisterende, der bygger oven på den skabte relation og fælles proces.
Undervisningsminister Bertel Haarder peger på, at det nye og spændende ved denne type partnerskabsaftaler er, at institutioner og virksomheder har været igennem den samme udviklingsproces.
- Samarbejdet har været en gevinst for begge parter, ved at virksomhederne har fået indsigt i institutionernes faglige ekspertise, og institutionerne har fået styrket deres selvopfattelse som kompetente medspillere, siger han.
Læs rapporten her
www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF10/100211_dokumentation_innovationskraft.ashx
.
pm