Citroën introducerer den nye C3 herhjemme i februar
I weekenden den 6.–7. februar holder Citroën forhandlerne åbent-hus for den nye C3. Det er en kompakt, men rummelig bil med 5 døre og masser af udstyr.
Den kommer til salg i en tid, hvor denne størrelse personbil udgør næsten halvdelen af bilsalget i Danmark.
Den nye C3 er blandt de mest kompakte i denne bilklasse. Den er 3,94 meter lang, 1,73 meter bred og 1,52 meter høj. Vendediameteren er 10,2 meter, så den er nem at komme rundt med også i byen
I forhold til bilens ydre mål er kabinen meget rummelig, og det samme kan siges om bagagerummet på 300 liter (VDA). Læssekanten er lav, og bagagerummet kan nemt udvides ved hjælp af split-bagsædet (2/3 - 1/3).
Det danske modelprogram har som standardudstyr bl.a. ESP, 6 airbags, fartpilot, hastighedsbegrænser, varme i forsæder, højde- og dybdejusterbart rat, højdejustering af førersæde, el-sideruder foran og splitbagsæde.
Den nye C3 kan leveres med to benzinmotorer, på henholdsvis 1360 og 1397 cm 3.1.4i Attraction har 75 hk og et EU-mix i brændstofforbrug på 16,4 km/liter og 140 g CO2/km samt VTi 95 Dynamique med 95 hk, der har et EU-mix på 17,2 km/liter og 134 g CO2/ km.
Desuden kan den leveres med HDi-dieselmotor. HDi 70 Dynamique på 1398 cm3 har 70 hk og et EU-mix på 23,8 km/liter og 110 g CO2/km. HDi 90 Dynamique FAP (partikelfilter) på 1560 cm3 har en effekt på 90 hk og et EU-mix på 26,3 km/liter og 99 g CO2/km, og desuden HDi 90 Exclusive FAP også på 1560 cm3 med et EU-mix på 25,0 km/liter og 104 g CO2.
For benzinudgaverne starter priserne ekskl. levering ved 149.990 kr. for 1.4i Attraction og for dieseludgaverne ved 169.990 kr. for HDi 70 Dynamique.
Den nye C3 kan leveres med den særligt store Zenith-forrude, der forøger udsynsvinklen opad med 80 grader til glæde for alle i bilen. Zenith-forrude er standard på udstyrsniveau Exclusive og kan leveres som ekstraudstyr til Dynamique til en pris på 9.000 kr.
Nye designlinier
Udgangspunktet for den nye C3 har været at videreføre det bedste fra den hidtidige model, og samtidig gå endnu videre. Formgivningen med både afrundede og ubrudte linjer giver bilen et dynamisk design.
Selv om den nye C3 er større end den hidtidige model, har den ikke taget på i vægt takket være ingeniørernes og designernes store indsats for at begrænse vægten.
Sammen med en god aerodynamik (Cw-værdi på 0,30) bidrager denne indsats til at gøre bilen mere letkørt med bedre respons, men også til at begrænse brændstofforbrug og udledning af CO2.
Gennemtænkt i konstruktion
Takket være det gennemtænkte design kan bilens størrelse udnyttes til maksimal plads og komfort for alle i bilen.
Selv om den ikke fylder meget udvendig, er den rummelig i kabinen takket være den gennemtænkte konstruktion. Som eksempel kan nævnes: plads ved den nederste del af instrumentbordet, hvor handskerummet ikke fylder i kabinen, men alligevel kan rumme 13 liter. Med denne konstruktion får forsædepassageren bedre benplads og kan skyde sit sæde 8 cm længere frem end førersædet og alligevel sidde behageligt.
Herved får bagsædepassageren i højre side helt usædvanlig godbenplads.
Kvalitet til mindste detalje
I udviklingen og fremstillingen af den nye C3 er der sat fokus på høj
kvalitet, både når bilen er ny og i brug.
Kabinen i den nye C3 er inspireret af DS3. Kvalitet og materialevalg
afspejler Citroëns meget bevidste indsats for at hæve kvaliteten, også den man umiddelbart oplever, når man rørerved bilen.
Instrumentbordet har enkle, vandrette linjer, og rattet har en særlig form. Designet gør det nemt at aflæse instrumenteringen.
Materialevalg og sansen for detaljer bidrager til, at kabinen udstråler
klasse.
Den nye C3 er udviklet for at byde på høj komfort i ordets bredeste
betydning, herunder komfort for øret i kraft af støjdæmpning og komfort for øjet i kraft af det gennemtænkte design.
Ud over plads og materialevalg er komforten optimeret ved en omhyggelig dæmpning af støj og vibrationer. Det gælder både dæmpning af vibrationer og støj fra motorrummet, dæmpning af vindstøj og af støj fra dæk og undervogn.
Bilen byder på køreegenskaber, som er dynamiske og velafstemte. Både komfort og vejgreb er højt prioriteret.
I udviklingen af bilen er der ud over den aktive sikkerhed lagt stor vægt
på den passive sikkerhed.
Ved Euro NCAP testen i 2009 opnåede bilen fire stjerner, men havde kvalificeret sig til fem, hvis ESP havde været standard i stort set alle europæiske lande, ligesom det er tilfældet i Danmark.
pm