Flere er tilfredse med politiet
Resultatet er positivt efter brugerundersøgelse i november - 112 også forbedret
2006 var "the finest hour" for politiet i Danmark – året før politireformen trådte i kraft. Siden er det gået gevaldigt ned ad bakke med tilfredsheden med politiets indsats. Men nu ser tendensen ud til at vende: Rigspolitiet har netop offentliggjort tallene fra en undersøgelse, der blev gennemført i november, og her er der igen positivitet at spore: Borgerne er nu lige så tilfredse med politiet, som man var i 2006.
På en skala fra 1-4, hvor 4 er udtryk for den største tilfredshed, har borgerne vurderet politiets samlede indsats til at ligge på 3,30 målt over hele landet. De officielle tal fra Københavns Vestegns Politi er endnu ikke offentliggjort, men i 2008 fik politiet i Hvidovre og omegn karakteren 3,15.
- Det er glædeligt at konstatere, at borgerne er langt mere tilfredse med vores arbejde nu, end de var i 2007 og 2008. Det er glædeligt, at den forbedrede effektivitet på vores politimæssige kerneområder, som vi selv oplever, og som vi kan aflæse i vores nøgletal, også opleves og værdsættes af vores "kunder" - borgerne. Vi er hurtigere på pletten. Vores tidsforbrug på målrettede og forebyggende indsatser er steget, og der bliver generelt sendt flere patruljer til skades- og gerningssteder. På flere områder har vi endog forbedret vores indsats i forhold til før, politireformen trådte i kraft, siger Rigspolitichef Jens Henrik Højbjerg.
Borgere, der har været udsat for vold, indbrud i beboelse og tyveri, har deltaget i brugerundersøgelsen. I alt 11.838 spørgeskemaer er sendt ud til alle landets politikredse. 3.952 borgere har besvaret spørgeskemaet. Det svarer til en svarprocent på 33,4.
Også Alarmcentralen 112 har været under lup. Her er 6.030 spørgeskemaer sendt til borgere, der via alarmcentralen har anmeldt forhold vedr. indbrud, røveri, slagsmål, husspektakler og spirituskørsel. 1.586 har besvaret skemaet, hvilket svarer til en svarprocent på 26,3.
Tilfredsheden med 112 har forbedret sig markant: Tilfredsheden ligger her på 3,24, hvilket er en markant forbedring i forhold til 2008, hvor den lød på 3,15.