Feriebørn på multikulturel madskole
Skolekøkkenet på Hedegårdenes Skole summede af aktivitet i vinterferien. Der blev skrællet løg, skåret peberfrugter og åbnet konservesdåser til den helt store guldmedalje. Ristaffel var nemlig madskolens onsdags-menu.
Opgaverne bliver hurtigt fordelt mellem de 18 børn i de grønne t-shirts på madskolens tredjedag. Nogle af børnene tjekker, om alle de nødvendige ingredienser er inden for rækkevidde, mens andre begynder at forberede grøntsagerne til dagens menu. Både løg og peberfrugter skal hakkes til onsdagens menu, som står på ristaffel. Og ikke alle børnene i Hedegårdenes Skoles køkken denne vinterferiedag har smagt sådan en ret før.
- Jeg har ikke smagt ristaffel før, for det har de ikke i Spanien. Og jeg kommer fra Spanien, siger Mariam Fernandez, der ser frem til at sætte tænderne i noget nyt og anderledes.
Det er ikke kun Mariam Fernandez, der har en anden baggrund end dansk. Faktisk er mange nationaliteter repræsenteret i skolekøkkenet. Her er også børn med rødder i USA, Polen, Tyskland, Syrien og Tyrkiet.
Idéen bag
De to organisationer 4H og Landbrug og Fødevarer står bag den etniske madskole på Hedegårdenes Skole i Roskilde i vinterferien.
Projektet har til formål at lære børn om mad og sundhed, samtidig med at børnene kan få nye venner. På madskolen lærer børnene også om hygiejne i køkkenet, men vigtigst af alt lærer børnene at lave mad fra forskellige lande.
Og i modsætning til andre madskoler tager de etniske af slagsen højde for eventuelle kulturelle forskelle børnene imellem. Alt kødet, der bliver brugt i løbet af de fire dage, madskolen varer, er derfor halalslagtet. Der bliver heller ikke benyttet svinkød i madlavningen.
Motion og så mad
Madskoleeleven Sofie Kristiansen kan godt lide at være på madskole, også selvom hun har vinterferie.
- Jeg kan godt lide at lave mad. Og jeg har lært, at man for eksempel skal holde fødevarianterne adskilt, siger Sofie Kristiansen på ni år, mens hun koncentrerer sig om at skære en peberfrugt i småstykker.
Konsulent Anina Kjær fortæller, at Etnisk Madskole også lægger vægt på, at børnene får motion.
- Det er et kombineret integrations- og sundhedsprojekt, fortæller Anina Kjær, som er konsulent på projektet.
Hun forklarer, at der hver dag er afsat en time til fysisk aktivitet, så børnene lærer om sundhed både i forhold til mad og motion.
Kort inden aktiviteterne i skolekøkkenet begyndte har alle 18 børn været aktive i Roskilde Budo-klub, som madskolen har en aftale med. Andre dage leger de eksempelvis i skolegården, så de udover at lave maden også har appetit, når de skal spise.
På madskolens sidste dag er der forældrearrangement, hvor forældrene kan se og smage, hvad deres børn har lært i ugens løb.
lbn@roskildeavis.dk