Robot tager telefonen hos kommunen
Robot er den nyeste medarbejder i omstillingen hos Roskilde Kommune. Taster man kommunens hovednummer 46 31 30 00 bliver man nu bedt om at vælge, hvem man skal tale med af en talerobot. Hvis man kender navn eller afdeling, kan man nøjes med at sige navnet, så bliver man stillet om til pågældende. - I den første uge har den modtaget cirka 50 procent af opkaldene, siger borgerservicechef Jette Rasmussen. - Det bliver spændende at se, hvor højt om vi kommer. Men det vil altid være muligt at komme i forbindelse med et rigtigt menneske i omstillingen. Der er da også kun sparet et årsværk med robotten. - Når man ringer nu, så bliver man mødt med nogle valgmuligheder. Vi har valgt at begrænse det til fire ligesom man højst skal trykke sig videre med fire tast før det er et menneske, der tager telefonen. Talerobotten er ny, og den skal, som alle nye medarbejdere, oplæres, så hvis robotten ikke forstår, hvad man siger eller ikke genkender den ønskede person, kommer man videre til omstillingen. - Vi har haft den i træning inden, den blev taget i brug, men der går nok to tre måneder før robotten er udlært, siger Jette Rasmussen. - Før vi tog den i brug, har lært den en masse. For eksempel er der mange af vores medarbejdere, der bruger mellemnavnet som efternavn, der har vi lagt deres mellemnavn ind i databasen som efternavn. - Udenlandske navne kan den også have det lidt svært med at forstå. For eksempel kan Schmidt staves og udtales på mange måder. Databasen som robotten søger i rummer mellem 1.500 og 2.000 navne. Det strækker sig fra menige medarbejder til politikerne i byrådet. De fire valgmuligheder man bliver mødt med, når man ringer Roskilde Kommune op er 1 – robotten, 2 – jobcenteret, 3 – borgerservice og 4 omstillingen. jp@roskildeavis.dk