Brug mekanikeren helt rigtigt

Find et godt værksted. Og få udarbejdet en skriftlig aftale om, hvad der skal laves ved bilen og hvad det koster

Artiklens øverste billede
Din bil er fyldt med elektronik, og din mekaniker udnytter avanceret måleudstyr for at holde din bil på toppen og lokalisere eventuelle fejl. Foto: (LNB

Især her under finanskrisen er der klager i lange baner. Mange må vente med at få bilen skiftet ud. Det medfører ekstra besøg på værksted ¿ og dermed flere gnidninger. Men bilen skal jo efterses og repareres ind imellem, så det er bedst at få et godt forhold til mekanikeren. Han er jo også uundværlig i mange situationer. Ligesom på alle andre områder gælder det også her: Brug fagmanden, når det er nødvendigt. Det skal han Ifølge Falck er der disse fem ting, som du altid skal lade mekanikeren gøre: Bremser: Det er nemt at skifte bremseklodser, men det er også meget nemt at lave fejl. Reparer aldrig selv bremserne, da det kan få alvorlige følger, hvis noget fejlmonteres. Styretøj: Styretøjet bør altid repareres af en fagmand. Det er så væsentlig en del af bilen, og der er for stor risiko for fejl, hvis du selv reparerer eller udskifter dele af styretøjet. El-system: Det kan hurtigt ende galt, hvis du selv begynder at reparere bilens ledningsnet. Der er stor risiko for spændingsfald og risiko for brand. El-systemet er dimensioneret til den enkelte bil, og det er svært at montere nye ledninger eller stik rigtigt. Hjulophæng: Det er for svært og risikofyldt selv at reparere hjulophæng. Airbags: Du bør aldrig udskifte dele, der sidder bag eller i forbindelse med airbags. Afmonterer du f.eks. rattet for at skifte en pære i instrumentbrættet, kan rattets airbag i yderste konsekvens gå af. En airbag er designet til at skåne en passager ved et trafikuheld, men går den af under andre forhold, kan det være decideret farligt og give alvorlige kvæstelser. Skriftlig aftale For at undgå konflikter og utilfredshed må bilejerne selv mande sig lidt op. Ifølge FDM er mange bilister ganske enkelt ikke vant til at køre bilen på værksted. Og i mange tilfælde enten misforstår de, hvad der er aftalt, eller også undlader de at sikre sig mod ubehagelige overraskelser. For at undgå stridigheder råder FDM bilejerne til at få udarbejdet en skriftlig aftale om, hvad der skal udføres af reparationer ¿ og hvad de koster fordelt på arbejdsløn og reservedele. En sådan reparations-aftale kan hentes gratis på FDMs hjemmeside fdm.dk. Blanketten sikrer, at man har aftalen på skrift, samt at værkstedet skal kontakte én, hvis prisen på reparationer overskrider den aftalte maksimumspris. Vil man være helt sikker på ikke at få foretaget unødvendige store reparationer, kan man også hos FDM få foretaget et tjek af bilen, så man på forhånd ved, hvad der bør repareres, udskiftes osv. Det er et godt udgangspunkt for indhentning af tilbud og for en dialog med værkstedet. Flere tilbud Man må også selv være lidt på mærkerne, når man skal finde et værksted. Spørg om andres erfaringer. Besøg flere steder. Mødet med mekanikeren er også vigtigt. Du skal føle, at du kan stole på ham. Se om der er gode faciliteter og ryddeligt og ordentligt. Er der rod på værkstedet, kan der også være rod i andre ting. Undersøg om værkstedet er kvalitetscertificeret af f.eks. DAF, DTI , ATI eller af en bilimportør. Undersøg om værkstedet er autoriseret, medlem af en værkstedskæde eller specialiseret. Få tilbud fra forskellige evt. både fra autoriserede og uafhængige værksteder. Man skal dog vide, at bilreparationer, som er helt eller delvis dækket af en reklamationsret/garanti, skal udføres på sælgers autoværksted. Frie værksteder Ved såkaldte ¿foreskrevne eftersyn¿ ¿ de eftersyn, der ifølge bilens serviceplan skal foretages ved bestemte kilometertal eller på bestemt tidspunkter, kan bilimportøren ikke kræve udført på importørens egne mærkeværksteder. Her kan bilejeren altså selv vælge mellem autoriserede og uafhængige værksteder. Bilimportørerne afgør, hvilke værksteder, der kan få betegnelsen autoriserede. Og de er autoriserede til at reparere bestemte bilmærker. De såkaldte frie eller uafhængige værksteder reparerer alle typer af bilmærker og er samlet i CAD (Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark). Se mere på cad.dk. Alle CAD-værkstederne er medlem af Ankenævn for biler, et netbaseret ankenævn, som behandler forbrugerklager i forbindelse med køb af en bil til over 100.000 kr. eller en værksteds/serviceregning over 1.500 kr.


Sæt aldrig din sikkerhed over styr. Bremsereparationer skal udføres af fagfolk. Det er let at skifte bremseklodser, men du kan lige så let lave en katastrofal fejl, hvis du leger gør-det-selv.Foto: (LNB)


Afbalancering af hjul har stor indvirkning på din bils køreegenskaber. Dit værksted råder over det nødvendige elektroniske værktøj. Og når hjulet skal skrues på bilen igen sker det med det rigtige moment.Foto: (LNB)

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.