Suzuki CombiBack er fræk og billig
Suzuki CombiBack er en faceliftet udgave af succesen SX4, og den har præcis de samme kvaliteter plus lidt til. Rent visuelt er der dog væsentlige forandringer - og det er til det bedre.
BILTEST:
Da Suzuki SX4 for tre år siden gjorde sit indtog på det danske marked, vakte den stor opsigt, da den ikke var, som biler er flest. Der var nemlig hverken tale om en almindelig familiebil eller en offroader, men en dejlig pose med blandede bolsjer.
Bilen var kompakt og rummelig på samme tid, og så var den udstyret med firehjulstræk. Alt det er der ikke ændret på i 2010 udgaven af Suzuki SX4, som i den nye faceliftede udgave har fået navnet Suzuki Combiback - og den har heldigvis præcis de samme kvaliteter som forgængeren, og så selvfølgelig lidt til.
Tre væsentlig grunde
For helt overordnet kan forskellen på den 'gamle' SX4 og så den nye CombiBack beskrives med flere hestekræfter, bedre økonomi og lavere pris - men det vender vi tilbage til senere.
For der er også sket ændringen i designet, og det er både indvendigt og udvendigt. Der er faktisk tale om en større ansigtsløftning, og Suzuki-kirugerne har været i gang med de store værktøjer.
Det har blandt andet resulteret i en ny kofanger og en ny køllergrill, som uden tvivl får CombiBacken længere frem i rampelyset på catwalken, for de nye ændringer har givet den et frækkere og mere ungdommeligt udtryk.
Indvendigt er der ikke tale om banebrydende ændringer, men der er pillet lidt ved instrumenteringen, som både er let overskuelig og brugervenlig.
Jeg kunne dog godt bruge en lidt tydeligere angivelse af vejens temperatur og klokken, da dette instrument ikke har fået så meget plads, men det er helt klart en mindre detalje.
Ellers er der kommet bløde indlæg ved armlænene i dørene og lys i ratkontakterne til betjening af radioen - så det er ikke i kabinen, at de visuelle forandringer er størst. Den er stadig rummelig, og benpladsen er fin på både for- og bagsæde.
Motor og støj
Den største forandring i kabinen er dog støjniveauet, som der er blevet skruet gevaldigt ned for. Det er blandt andet sket via nye støddæmpere og fjedre, som virkelig har minimeret og isoleret støjen.
Det var faktisk en meget behagelig oplevelse, selv på motorvejen og ved accelerationer var der ingen nævneværdige støjgener. Det eneste ankepunkt er, at bilen qua sin relativt store højde og korte akselafstand er udsat for vindens riven og flåen, og da bilen samtidige er rimelig følsom i forhold til førens bevægelser, kan det give mærkbare ujævnheder i kørelsen.
Ellers så kører Suzuki CombiBack rigtig godt, og det skyldes især, at det er lykkes Suzukis ingeniører at klemme 13 ekstra hestekræfter ud af den 1,6 liters motor, som ComiBacken er udstyret med.
Det betyder, at den nu yder 120 hestekræfter, hvilket gør bilen til en væsentlig sjovere oplevelse, for der sker noget, når højrefoden øger trykket på speederen. Oven i det, så er bilen også blevet mere økonomisk, da den nu kører 1,2 kilometer længere på literen end tidligere.
Brug fingeren som nøgle
Suzuki CombiBack er med andre ord en kompetent familiebil, og så kan den ting, som andre kompakte familiebiler ikke kan. Den har blandt andet variabelt firehjulstræk, som giver bilen en væsentlig bedre trækkeevne, og undertegnet nødt blandt andet godt af denne mulighed, da bilen blev prøvekørt på de sneklædte danske veje.
På udstyrsfronten er Suzuki CombiBack også med helt fremme, og i GL-modellen, som er udrustet med mindst udstyr, er blandt andet sædevarme, ESP og elruder standard. Testbilen var GLX-modellen, som er topmodellen, og her manglede absolut ingenting.
Her var blandt andet både fuldautomatisk klimaanlæg, læderrat og nøglefri betjening. En gimmick som jeg tidligere har rost i andre testbiler, og det fungerer også i Suzuki CombiBack. Her har du en nøglelignende ting i lommen, og det kan bilen registrere.
Dermed starter du bilen ved at dreje på en knap, ligesom du låser og låser op ved et tryk på en knap på håndtaget - altsammen uden at tage 'nøglen' frem. Det er lidt blæret, og det samme er Suzuki CombiBack - især når man tager prisen i betragtning.
Bilen er venligst udlånt af Suzuki i Køge, hvor den også kan ses og prøvekøres