Årets bedste nyhed
Jørli Petersen prøvekører VW Polo 1,6 TDI 75 5d til 177.998 kr.
Det er som at sammenligne æbler og pærer, men ved kun at pege på en bil, er man nødt til at tage samtlige fordele og ulemper i betragtning, og især i Danmark kan prisen blive et stort minus, men Polo er også kåret som Car of the Year 2010 i Europa. Så Polo kan også give konkurrenterne baghjul i lande, hvor afgifter kun er noget man hører om fra Danmark. Polo findes i et utal af varianter. Mindste version kører med VW¿s 3-cylindrede motor, men der er gode nyheder i motorprogrammet, hvor testbilen er udstyret med den nye 1,6 liters common-rail diesel i mindste udgave med 75 HK. En på alle måder herlig, men også en speciel motor. Det maksimale moment er på plads allerede ved 1500 omdrejninger, og ser man på momentkurven, arbejder 1,6 motoren bedst mellem 1500 og 2000 omdrejninger. VW har med fuldt overlæg valgt at lave en ægte hverdagsmotor. Det kræver lidt øvelse at få det bedste ud af maskinen, der skal skiftes gear meget tidligt, bilens totalgearing er høj, omkring 52 km/t ved 1000 omdrejninger i 5. gear, og man opnår intet ved at køre motoren op i omdrejninger. Det er og bliver en bil der skal køres med tidlige gearskift, og med højest tilladte hastighed i Danmark, kører man tæt på 2500 omdrejninger, og det betyder en meget fornem driftsøkonomi. Det officielle forbrug er 23,8 km/l, og VW har de seneste år vist, at de kan lave brugbare biler der kører langt på literen, og vores testperiode viste et flot gennemsnit på 21,5 km/l, uden vi på nogen måde forsøgte at køre ekstra forsigtigt og økonomisk. Den smarte detalje På den måde er den nye Polo en attraktiv hverdagsbil. Det er bilen til arbejde og fritid, og træder man et par skridt væk fra Polo, vil man opdage, at den nye Polo er på størrelse med en ikke alt for gammel Golf. Pladsforholdene på bagsædet er ganske gode. Kun meget ranglede teenagere vil have lidt højdeproblemer bagerst i bilen, og den generelle vurdering af Polos indretning er klassisk, lidt kedeligt og helt uden overraskelser. Største overraskelse er måske det lidt frække rat. Endnu engang har VW set rigtigt, for det fanger øjet, og så er rattet jo altid i centrum. På den måde er øjet lidt dopet af noget behageligt, så man ikke bemærker, at bagagerummet er lige det mindste, ikke har specielt gode mål, at der ikke er noget usædvanligt i ren brugsværdi, mens standardudstyret Trendline har et par gode udstyrsdetaljer, og er knap så skrabet som tidligere VW basismodeller. 1,6 motoren fås også med 90 og 105 HK, og alle varianter køre lige langt på literen. Man får ikke bedre driftsøkonomi ved at vælge den mindste model, men VW kombinerer også flere heste med mere udstyr, så prishoppet for flere heste er uklart, men vi anbefaler generelt den lækre Comfortline. Ikke en ridse I alle hverdagsudgaver er Polo alt andet end en sprinter. Den er også lidt dyrere end de fleste konkurrenter, men vi mener den er pengene værd. På gaden kræver den lidt kraftige servo-effekt ved lav hastighed lidt tilvænning, men de generelle køreegenskaber er rigtigt gode. Selv om VW har valgt en enkel bagaksel, er den sat rigtig godt op. Bilen er ikke følsom for tungt læs, og Polo er en ren fornøjelse i alle former for bratte undvigemanøvrer. Effektive bremser, høj sikkerhed og fem stjerner hos Euro NCAP. For en gang skyld mener vi bilen er pengene værd, så det er kun bilens garanti, der er et åbenlyst minus. To års garanti er alt andet end tilfredsstillende. I øjeblikket udsender VW-forhandlere en såkaldt advarsel til sine kunder. Man advarer sine kunder mod at bruge ikke-autoriserede værksteder, det kan gå ud over kulance efter garantiudløb, påpeger kampagnen, men til det kan vi kun sige, at en håndfast garanti på tre, fem eller syv år, er bedre end en eventuel kulance, så kom i starthullerne VW, og gør jeres Polo endnu bedre. Den kan blive helt perfekt med en forbedret garanti.