Succes med indsats for tosprogede
Ellemarksskolen har indført hjemmebesøg til tosprogede elever og deres forældre støttet af midler fra Integrationsministeriet.
INDSATS
: Forældre spiller en helt central rolle i deres børns sociale og faglige udvikling, og derfor er det vigtigt, at de deltager aktivt i deres børns skolegang. Det er udgangspunktet for en række nye intiativer fra Integrationsministeriet, der sætter fokus på inddragelsen af nydanske forældre i deres børns udviklings- og læringsproces i dagtilbud, skole og på erhvervsrettede ungdomsuddannelser.
Ellemarksskolen i Køge er en af de skoler, der har fået støtte fra ministeriet til en toårig indsats for at styrke skole-hjem-samarbejdet. Det sker blandt andet gennem opsøgende arbejde med hjemmebesøg hos de tosprogede elevers familier og særlige forældremøder for de tosprogede forældre, og erfaringerne er foreløbig yderst positive, fortæller skoleleder Lone Svarre Petersen.
- Det vigtige for os er at give de tosprogede børn de samme forudsætninger i undervisningen som de etnisk danske børn, og vi er blevet modtaget med åbne arme. Alle vil jo deres børns bedste, siger hun.
Projektet har givet mulighed for at nå de forældre, der ellers nogle gange kan være svære at komme i dialog med om deres børns skolegang.
Ifølge en ministeriel vejledning i hjemmebesøg handler det kun sjældent om manglende vilje. Mange etniske minoritetsforældre føler sig derimod ikke trygge ved at møde op på skolen, fordi de taler dårligt dansk, eller fordi de er usikre på, hvad der skal foregå ved møderne.
Desuden kan nogle føle, at de med begrænset skolebaggrund ikke har noget at bidrage med, og det er disse barrierer, Ellemarksskolens nye opsøgende arbejde er med til at forcere.
Læs mere senere i dag, fredag.